چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
پیش‌بینی وقوع سیل در ۲۳ ولایت افغانستان-ایراف

به گزارش ایراف، بارندگی‌های شدید و سیل‌های اخیر در افغانستان مشکلات فراوانی به مردم ایجاد کرده است.

ریاست هواشناسی طالبان در اطلاعیه اعلام کرد که احتمال باران‌های نسبتاً شدید همراه با رعد و برق و جاری شدن سیل‌های را در ولایات بدخشان، تخار، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان، کاپیسا، پروان، ننگرهار، کابل، لوگر، پکتیا، خوست، ولایات پکتیکا، غزنی، میدان وردگ، دایکندی، بامیان، سمنگان، غور، سرپل و فاریاب پیش بینی شده است.

ریاست هواشناسی همچنین گفته است که احتمال وزیدن بادهای شدید توام با گرد و خاک در برخی مناطق در ولایت‌های شمالی، غربی، جنوبی و مرکزی افغانستان به شمول سالنگ‌ها، وجود دارد.

پیش از این هم ریاست هواشناسی وزارت حمل و نقل و هوانوردی طالبان اعلام کرده بود که در ۱ تیر احتمال بارندگی نسبتاً شدید و سیل‌های آنی در ۱۹ ولایت کشور وجود‌ دارد.

گفتنی است که طی حدود دو ماه گذشته در چندین ولایت افغانستان با جاری شدن سیل‌های مرگ‌بار علاوه بر تلفات جانی خسارت مالی بسیار زیادی به شهروندان وارد کرده است.

یونیسف روز دوشنبه، ۱۴ خرداد در بیانیه‌ای به نقل از تاج‌الدین اویوال، نماینده این نهاد در افغانستان اعلام کرده که سیل‌های مرگ‌بار اخیر در کشور جان ۳۵۰ تن از جمله کودکان را گرفته و حدود 7 هزار و ۸۰۰ خانه را ویران و همچنین بیش از 5 هزار خانواده را آواره کرده است.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر کمبود بارندگی سبب کاهش آب سدهای این کشور شده بود و نگرانی‌های زیادی را برای مردم این کشور به بار آورده بود. همچنین برخی از شهرها با قطعی آب روبرو بودند.

اما با بارش‌های چند ماه اخیر افغانستان بیشتر سدها و رودخانه‌های این کشور پر آب شده‌اند. از این رو مشکل خشکسالی در این کشور تا حد زیادی حل شده است.

بر همین اساس، مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که دیگر بهانه‌ای برای عدم تامین حقابه این کشور از رودخانه هیرمند وجود ندارد.

پیشنهاد می شود: سازمان ملل: سیل در افغانستان بیشترین آسیب را به زنان و کودکان وارد کرده است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25876

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها