چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
پاکستان ثبت ماشین‌های ترانزیتی افغانستان را الزامی کرد-ایراف

به گزارش ایراف؛ منابع خبری می‌گویند که این تصمیم روز جمعه (۴ خرداد) از سوی دولت پاکستان گرفته شده است.

برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که طبق سندی ماشین‌های حامل کالاهای تجاری افغانستان باید در اداره‌ تجارت و ترانزیت پشاور و کویته خود را ثبت کنند، تا اسناد «ورود موقت» را برای داخل شدن به خاک پاکستان دریافت کنند.

محموله‌های تجاری افغانستان همچنین فقط می‌توانند از طریق مسیرهای توافق‌ شده قبلی، وارد خاک پاکستان شوند.

پاکستان در سال ۲۰۰۱ در چارچوب اصلاحات قوانین گمرکی شرایطی سختی را بر ورود کالاهای تجاری افغانستان به این کشور وضع کرد که پس از آن محموله‌های تجاری افغانستان تنها می‌توانستند از مسیرهای مشخص شده در توافق‌نامه «ای‌تی‌تی»، وارد خاک این کشور شوند.

ماشین‌های حامل کالاهای تجاری افغانستان برای دریافت مجوز ورود موقت به خاک پاکستان، باید تایید کارت ملی کامپیوتری مالک وسیله نقلیه، دفترچه ثبت نام وسیله نقلیه، گواهی تناسب اندام وسیله نقلیه و اعلامیه مسئولیت حمل و نقل ایمن کالاهای وارداتی و صادراتی تحت تجارت ترانزیتی را با خود داشته باشد.

در سندی که منتشر شده، این «مجوز ورود موقت» دارای تاریخ صدور و انقضا نیز است؛ اما گفته شده که برای تمدید آن باید به اداره حمل‌ونقل و تجارت کشور مربوطه مراجعه شود.

براساس این گزارش در ادامه این سند توضیح داده شده که اگر وسیله نقلیه‌ای در اثر تصادف آسیب ببیند یا راننده یا دستیار او در طول سفر، مجروح یا بیمار شوند و نیاز به ماندن بیش از ۳۰ روز داشته باشند، موضوع به کشور مربوطه ارجاع می‌شود.

این در حالی است که پاکستان در این اواخر قوانین و شرایط سختی را بر ترانزیت کالاهای افغانستان به این کشور و از مسیر این کشور وضع کرده است و بعضاً در اثر تنش میان دو طرف، گذرگاه‌های مرزی چمن و تورخم نیز بارها و برای چند روز مسدود مانده‌اند.

در واقع پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، پاکستان همواره اقدام به بستن گذرگاه‌های مرزی مشترک کرده است. بسته شدن این مرزها تبعات فراوانی برای تاجران افغانستانی داشته است. بر همین اساس آنها به دنبال راه‌های جایگزین هستند.

ایران از جمله همسایگان افغانستان است که به آب‌های آزاد وصل است. همچنین می‌تواند افغانستان را به آسیای مرکزی وصل کند. کریدورهای ایران می‌تواند، جایگزین راه‌های پاکستان برای تجار افغانستان باشد.

پیشنهاد می شود: توافق تازه افغانستان و پاکستان برای تسهیل تجارت

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21694

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها