چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
هشدار بارندگی و سیل در ۱۸ ولایت افغانستان (17 خرداد 1403)-احتمال سیلاب 17 خرداد-ایراف

به گزارش ایراف، ریاست هواشناسی وزارت حمل و نقل و هوانوردی طالبان از احتمال بارش نسبتاً شدید باران همراه با سیل‌های آنی و بادهای شدید در ۱۸ ولایت افغانستان خبر داده است.

این ریاست در خبرنامه‌ای گفته که فردا جمعه و پس‌فردا شنبه ولایت‌های بدخشان، تخار، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان، کاپیسا، پروان، کابل، میدان وردک، بامیان، دایکندی، غزنی، لوگر، ننگرهار، پکتیا و خوست شاهد بارش باران خواهند بود.

مقدار بارش باران بین ۱۵ تا ۴۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

گفتنی است که در دو ماه گذشته در چندین ولایت افغانستان با جاری شدن سیل‌های مرگ‌بار علاوه بر تلفات جانی خسارت مالی بسیار زیادی به شهروندان وارد شده است.

یونیسف روز دوشنبه ۱۴ خرداد در بیانیه‌ای به نقل از تاج‌الدین اویوال، نماینده این نهاد در افغاستان اعلام کرد که سیل‌های مرگ‌بار اخیر در این کشور جان ۳۵۰ تن از جمله کودکان را گرفته و حدود هفت هزار و ۸۰۰ خانه را ویران و همچنین بیش از پنج هزار خانواده را آواره کرده است. یونسیف از تخریب ۱۰ هزار خانه در اثر سیلاب‌های اخیر در افغانستان خبرداد.

در چند هفته گذشته ولایت‌های بغلان، غور، تخار، فاریاب، بدخشان، سمنگان، سرپل، هرات، بادغیس، لغمان، بامیان، فراه، نورستان و کاپیسا دچار آسیب به خاطر سیل شده‌اند.

در همین حال؛ سخنگوی وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث طالبان در یک‌ نشست خبری گفت که از ۲۰ اردیبهشت تا یک خرداد سیلاب در کشور جان ۲۹۴ تن را گرفته و ۲۶۶ زخمی برجای گذاشته است.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث طالبان در یک‌ نشست خبری گفت که سیلاب در کشور جان ۲۹۴ تن را گرفته و ۲۶۶ زخمی برجای گذاشته است. اما آمار سازمان‌های بین‌المللی و منابع محلی حاکی از تلفات بیش از ۴۰۰ نفر است.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر کمبود بارندگی سبب کاهش آب سدهای این کشور شده بود و نگرانی‌های زیادی را برای مردم این کشور به بار آورده بود. همچنین برخی از شهرها با قطعی آب روبرو بودند.

اما با بارش‌های چند ماه اخیر افغانستان بیشتر سدها و رودخانه‌های این کشور پر آب شده‌اند. از این رو مشکل خشکسالی در این کشور تا حد زیادی حل شده است. برهمین اساس دیگر طالبان بهانه‌ای برای ندادن حقابه ایران ندارد و منتظر سرازیر شده آب به سمت ایران هستیم.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23593

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها