تازه‌ترین‌ها:

تبدیل شدن افغانستان به تولیدکننده عمده «شیشه»

دیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام کرد تبدیل شدن افغانستان به تولیدکننده عمده ماده مخدر «شیشه» را باید جدی گرفت و علتش را بررسی کرد.

به گزارش ایراف، امیرعباس لطفی؛ مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود مواد مخدر افغانستان به کشورهای منطقه و جهان هم آسیب می‌رساند.

لطفی که برای شرکت شصت‌وهفتمین اجلاس کمیسیون مبارزه با مواد مخدر به اتریش سفر کرده، گفت: «ایران نگران وضعیت افغانستان به عنوان تولیدکننده عمده متامفتامین است و سازمان ملل نیز نگرانی خود را در رابطه با افزایش تولید، مصرف و قاچاق مواد مخدر در افغانستان اعلام کرده است.»

بر پایه این گزارش، لطفی در دیدار با ویکتور سانز؛ معاون مدیرکل وزارت بهداشت رفاه و ورزش هلند گفت که دستاوردهای جمهوری اسلامی در کاهش تقاضا و توانمندسازی زنان و دختران آسیب‌پذیر از اعتیاد و مصرف مواد مخدر در بالاترین استاندارد جهانی رسیده است.

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران افزود دستاوردهای ایران در کاهش تقاضای مصرف در بالاترین سطح استاندارد جهانی و‌ مورد تایید سازمان ملل رسیده است.

براساس این گزارش، مدیرکل وزارت صحت رفاه و ورزش هلند گفت که با بخشی از اقدامات کشور هالند در بخش‌های کاهش آسیب، درمان معتادان آشنا است و در بخشی از پروژه‌هایی که با مشارکت سازمان ملل در حال اجرا است، شرکت کرده است.

لطفی در حاشیه این نشست در دیدار با مشاور عالی وزارت بهداشت ناروی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران در کنار افغانستان به عنوان «بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیا» گفت: «از کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کنیم اما قاچاق مواد مخدر از افغانستان کاهش قابل محسوس نداشته است.»

پیشنهاد:   نگاهی به فرصت‌ها و چالش‌های روابط اقتصادی ایران و افغانستان  

مشاور عالی وزارت بهداشت نروژ گفته که این ادعا غیر قابل باور است که تولید مواد مخدر در افغانستان به صفر رسیده باشد. او افزود اگر به صفر هم رسیده باشد، با توجه به شرایط حاکم بر افغانستان، هیچ تضمیمنی برای ادامه آن برای فردا، چند ماه یا سال آینده وجود ندارد و این کشور دوباره به سوی تولید مواد مخدر بازخواهد گشت.

او همچنین گفته که نروژ به عنوان یک کشور اروپایی باید به دنبال همکاری فنی و تخصصی در بخش مبارزه با مواد مخدر با ایران باشد و باید بدون ملاحظات سیاسی با این کشور همکاری کند.

این در حالی است که چندی پیش اسکندر مومنی؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفته بود که مواد مخدر صنعتی، متامفتامین و «شیشه» در افغانستان به صورت روزافزون تولید می‌شود.

او ایران را یکی از قربانیان افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان دانست.

پیشنهاد می شود: افغانستان در حال تبدیل شدن به قطب مواد مخدر صنعتی است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=10623

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *