دوشنبه 19 سنبله 1403 برابر با Monday, 9 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

قرارداد ۲۵ میلیون دلاری نخ پنبه افغانستان با چین-ایراف

به گزارش ایراف؛ در مراسمی با حضور عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان و نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان قرارداد صادرات نخ‌پنبه افغانستان به کشور چین امضا شد.

این قرارداد میان شرکت پنبه طلای‌ سفید افغان و شرکت شانگ‌های خوبان تیکستایل چین به امضا رسید.

براساس این قرارداد، قرار است که 10هزار تُن نخ‌پنبه افغانستان به ارزش 25میلیون دلار آمریکایی به کشور چین صادر شود.

چینی‌‌ها در پروژه‌های مختلف در افغانستان حضور دارند و این درحالی است که پکن تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته، ولی سعی دارد، روابط گسترده‌ای با افغانستان بعد از خروج آمریکا داشته باشد.

چندی قبل همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و نفت طالبان گفت که معادن لیتیوم در ولایت‌های هلمند، نورستان و غزنی قرار دارند و برخی از کشورها به شمول چین علاقه‌مند سرمایه‌گذاری روی آن هستند.

لیتیوم که مهم‌ترین ذخیره‌کننده نیروی برق به شمار می‌رود. بیشتر در فناوری‌های نوین به‌ویژه در ساخت باتری‌‌‌های همراه، موتورهای برقی، کامپیوتر و باطری‌ هواپیماهای بی‌سرنشین به کارگرفته می‌شود.

از سوی دیگر قرارداد بهره‌برداری از حوزه نفتی آمو در سال 1401 به ارزش 450 میلیون دلار به مدت 30 سال با یک شرکت چینی منعقد شد که 20 درصد آن متعلق به طالبان و 80 درصد متعلق به شرکت چینی است.

پیش از این حکومت سرپرست افغانستان ادعا کرده است که در سال ۱۴۰۲ استخراج از ۶ حلقه چاه نفت جدید حوزه نفتی آمو آغاز شده است.

چین یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در بخش استخراج نفت در افغانستان است. همچنین در حوزه نفتی آمو نقش پر رنگی دارند.

پیشنهاد:   برگزاری سومین نشست سازوکار همکاری چین و افغانستان در پکن

چندی قبل در حضور شهاب‌الدین دلاور، وزیر پیشین معادن و نفت طالبان ادعا کرد که از حوزه نفت دریای آمو ۶۰ هزار تُن نفت خام به ارزش ۳۳ میلیون دلار از طریق مزایده به فروش رسید.

یکی دیگر از پروژه‌های دیگری که چینی‌ها در آن حضور دارند، پروژه مس عینک است.

چندی قبل نیز نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان با سانگ، نماینده شرکت ام سی سی و مسئول پروژه مس عینک دیدار کرده بود. در این دیدار دو طرف در رابطه به چالش‌ها و مشکلات عدم آغاز فعالیت پروژه معدن مس عینک و راه‌های حل آن بحث و گفتگو کردند.

پیش از این دیدارها مسئولان شرکت MCC از آغاز کار جاده معدن مس عینک که قرار است به‌ زودی شروع شود، نهایی شدن طرح حفاظت آثار باستانی، پیشرفت امور اکتشافی معدن غربی عینک و سایر پیشرفت‌های پروژه اطلاعاتی ارائه کردند.

مسئولان این شرکت اعلام کردند که اکثر مشکلات پروژه را رفع کردند و آماده آغاز عملی کار پروژه هستند. آنها تعهد دادند که با آغاز عملی کار پروژه معدن مس عینک به آثار باستانی منطقه صدمه وارد نمی‌شود.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز در مورد آثار باستانی منطقه معدن مس عینک حفاظت آن گفته است که آماده همکاری در این باره هستند.

همچنین معاون وزارت انرژی و آب در قسمت تامین برق و آب برای معدن مس عینک در مورد همکاری‌های وزارت انرژی و آب طالبان وعده داده است.

معدن مس عینک در منطقه «عینک» شهرستان محمد آغه ولایت لوگر قرار دارد. این منطقه در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی کابل و بزرگ‌راه بین‌المللی تورخم- اسلام قلعه قرار گرفته است.

پیشنهاد:   نخستین نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و تاجیکستان برگزار شد

این معدن بزرگترین معدن مس در افغانستان و دومین معدن مس در سطح جهان است. پیش از این نیز قرار بود که چینی‌ها کار استخراج را آغاز کنند اما موفق به انعقاد قرارداد نشدند. پیش بینی شده است که مجموع ذخایر این معادن، ۱۱٫۳ مییلون تُن مس و مقدار محدودی از طلا است.

در گذشته کنسرسیومی متشکل از شرکت متالورژیکال چین(MCC) و مس جیانگشی در سال ۲۰۰۸ در یک قرارداد اجاره ۳۰ ساله پروژه مس عینک را در اختیار گرفتند. این ثروت بزرگ هنوز در حال توسعه است. MCC تخمین می‌زند که با قیمت فعلی بورس فلزات لندن ارزش آن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است.

پیشنهاد می شود:تکمیل راه ابریشم و اتصال افغانستان چین

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28761

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *