دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
اتصال افغانستان و چین از طریق کریدورهای جاده‌ای- ایراف

افغانستان به دنبال این است که با مشارکت در طرح «یک کمربند و یک جاده» و همچنین تکمیل «کریدور واخان» به‌ چین متصل شود.

به گزارش ایراف، عبدالسلام حنفی معاون اداری نخست‌وزیر حکومت سرپرست افغانستان ابراز امیدواری کرد افغانستان و چین با وصل‌شدن افغانستان به طرح «یک کمربند و یک جاده» و همچنین تکمیل «کریدور واخان»، به‌شکل مستقیم یه یکدیگر وصل شوند.

حنفی افزود: دولت سرپرست افغانستان از سیاست چین واحد حمایت می‌کند.

این طرح در واقع سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۷۰ کشور جهان است. این طرح باعث توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است. در واقع کشورهای منطقه از طریق این طرح به هم و بعد به جهان متصل می‌کند.

در حوزه ریلی، بر اساس طرح اولیه جاده ابریشم، قرار بود مسیر خط‌آهن از چین تا آسیای میانه، ایران، آذربایجان، گرجستان و از آنجا به سمت روسیه یا ترکیه و در نهایت اروپا باشد. اما در دسامبر ۲۰۲۰، نخستین محموله باری قطار ترکیه در مسیر اروپا به آسیا، بدون گذشتن از ایران و با عبور از گرجستان، آذربایجان، دریای خزر (با کشتی) و قزاقستان به چین رسید. با این حال با وصل شدن خط ریلی ایران و افغانستان شاید این طرح ادامه پیدا کند.

در هر صورت این طرح به اقتصاد منطقه رونق جدی می‌دهد و باعث می‌شود که انرژی راحت تر منتقل شود. بسیاری از کشورهای منطقه برای حضور در این طرح رقابت می‌کنند.

پیشنهاد می شود:خط آهن مشترک ایران و افغانستان یعنی اتصال پکن، تهران، کابل و اروپا

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=12784

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها