دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
عزم ترکمنستان و افغانستان به همکاری در پروژه های انرژی

وزیر امور خارجه ترکمنستان و امیرخان متقی خواستار توسعه بیشتر پروژه‌های مشترک انرژی و حمل و نقل شده اند.

به گزارش ایراف، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان، امیرخان متقی که در رأس هیاتی متشکل از نمایندگانی از ادارات مختلف دولتی، به ترکمنستان رفته اظهار داشت که برای تقویت تجارت دوجانبه و انتقال کالا، در روند صدور ویزا برای تجار و پرسنل حمل و نقل افغانستان تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

متقی با اشاره به آمادگی کامل افغانستان برای آغاز عملی پروژه خط لوله گاز ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند یا همان تاپی، ابراز امیدواری کرد که هر دو کشور به زودی در داخل افغانستان همکاری کنند.

سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان تاکید نموده که سیاست اقتصادی محور اصلی ترین رکن سیاست خارجی آنها با تمرکز بر اتصال اقتصادی منطقه ای است. وی اعمار بزرگراه و راه آهن افغانستان را از اولویت های کاری خود دانسته و ترکمنستان را تشویق به سرمایه گذاری در توسعه خط آهن بین شهر تورغندی – هرات و اندخوی – شبرغان تا مزار شریف نمود.

قابل ذکر است که افغانستان و ترکمنستان دارای دو مرز رسمی آقینه در فاریاب و تورغندی در ولایت هرات هستند. در اواسط ماه فوریه، تجار افغانستانی و ترکمنستانی خواستار افزایش تجارت در مرز آقینه و اقداماتی برای تسهیل اجرای طرح جدید برای آن شدند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در پاسخ اظهار داشته است که افزایش تجارت با افغانستان یک اولویت استراتژیک است و هر دو تیم برای تسهیل تردد مردم تلاش خواهند کرد. وی وعده اعطای بورسیه تحصیلی برای دانشجویان افغان در رشته هایی مانند برق، راه آهن، ترانسپورت و گاز را داد.

مردوف اظهار داشت که ترکمنستان وظایف خود را به اندازه کافی برای شروع پروژه تاپی انجام داده است و به زودی کار عملی توسط تیم های مشترک دو کشور آغاز خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان در مورد خط انتقال برق فشار قوی ترکمنستان – افغانستان – پاکستان خاطرنشان کرد که تیم های آنها در هرات برای افزایش ظرفیت ایستگاه نورالجهاد کار کرده و امکان تولید گسترده برق در مناطق مجاور شهر هرات را فراهم می کنند.

وی همچنین به خط آهن ترکمنستان – افغانستان اشاره کرد و گفت: طرح افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن در تورغندی نهایی شده است و تیم های فنی به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد.

در این گفتگو، دو طرف در مورد چشم انداز تشکیل نشست پنج جانبه در عشق آباد در مورد دهلیز لاجورد که افغانستان را به اروپا وصل می سازد، از نزدیک گفتگو کردند.

با وجود روابط خوب اقتصادی و سیاسی بین ترکمنستان و افغانستان، کار عملی برخی پروژه های مشترک اقتصادی دو کشور بیش از دو سال است که در افغانستان از سر گرفته نشده است.

در سال 2020، ترکمنستان و افغانستان یادداشت تفاهمی برای تسریع در ساخت یک خط لوله نزدیک به 2000 کیلومتر به نام تاپی امضا کردند که گاز طبیعی ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل می کند.

انتظار می رود این خط لوله سالانه حدود 33 میلیارد متر مکعب گاز از میدان گازی گالکینیش ترکمنستان تامین کند که در نهایت افغانستان پنج میلیارد متر مکعب دریافت خواهد کرد، در حالی که پاکستان و هند هر کدام 14 میلیارد متر مکعب دریافت خواهند کرد.

قرار است نمایشگاه کالاهای افغانستانی و مجمع تجاری ترکمن – افغان در تاریخ 3 تا 5 مارچ 2024 در عشق آباد برگزار شود. در سال 2023، مجموع صادرات و واردات بین افغانستان و ترکمنستان به 481 میلیون دلار برآورد شده است.

به گفته وزارت تجارت و صنایع افغانستان، برق، نفت و گاز از جمله صادرات کلیدی ترکمنستان به افغانستان است، در حالی که افغانستان بیشتر سنگ مرمر، میوه های خشک، سیب زمینی و نوشیدنی های غیر الکلی را به ترکمنستان صادر می کند.

در این رابطه مطالعه مقام های افغانستان و ترکمنستان درباره روابط دوجانبه رایزنی کردند پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=8616

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها