طالبان و ازبکستان چندین توافق‌نامه اقتصادی و تجاری امضا کردند-ایراف

به گزارش ایراف، در این دیدار وزیر سرمایه‌گذاری صنعت و تجارت، وزیر انرژی، وزیر حمل و نقل، وزیر صنایع و معادن، وزیر منابع آبی، مسئولان گمرکات و نماینده جمهوری ازبکستان مقیم افغانستان حضور داشتند.

دو طرف در این دیدار در خصوص گسترش روابط تجاری و ترانزیتی، متوازن‌سازی تجارت دو کشور از طریق عقد موافقتنامه تجارت ترجیحی یک جانبه به نفع افغانستان، عقد موافقت‌نامه‌های سرمایه‌گذاری و ترانزیتی، نهایی سازی تفاهمنامه قرنطینه بین دو کشور، همکاری‌ها در بخش راه آهن افغانستان، همکاری در انتقال برق سرخان-پلخمری گفت‌وگو کردند.

همچنین دو طرف توافق کردند که خانه تجارت بین دو کشور ایجاد شود.

این درحالی است که صبح سه‌شنبه 12تیر ماه، هیأت مشترک دولتی و بخش خصوصی به ریاست نورالدین عزیزی، سرپرست صنعت و تجارت طالبان به ازبکستان رفت.

در همین حال، وزارت صنعت و تجارت طالبان در اعلامیه‌ای گفته است که در تداوم سیاست‌های اقتصاد محور طالبان و به منظور تحکیم و گسترش روابط اقتصادی، تجارتی ترانزیتی، سرمایه گذاری میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه مخصوصاً ازبکستان و جهت بازاریابی به محصولات و تولیدات کشور در بازارهای خارجی فراهم آوری امکانات لازم برای بخش خصوصی و تقویت فعالیت تجاری در خارج از کشور؛ در تاریخ ۲ جولای ۲۰۲۴ میلادی (۱۲ تیر ۱۴۰۳) نمایشگاه محصولات و تولیدات افغانستان در شهر تاشکند کشور ازبکستان برگزار خواهد کرد.

در این نمایشگاه ۲۵۰ نفر از صنعتکاران و تاجران افغان با محصولاتی از صنایع دستی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، میوه خشک، نوشابه‌های غیر الکلی و سایر محصولات به مدت ۳ روز حضور خواهند داشت.

همچنین چندی قبل عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست وزیر طالبان با جمعی از تاجران و سرمایه‌گذاران کشور ازبکستان در کابل دیدار کرد.

در این دیدار تاجران و سرمایه‌گذاران ازبکستانی گفتند که مایلند با استفاده از فرصت پیش آمده در بخش‌های انرژی، نساجی، استخراج نفت و معادن، ایجاد کارخانه‌های تولیدی و زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری کنند.

حدود یک ماه قبل وزارت معادن و نفت طالبان گفته بود که سرمایه‌گذاران ازبکستانی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن زغال سنگ در افغانستان هستند. مقام‌های این وزارت افزوده‌اند که گفتگوها با طرف ازبکستان ادامه دارد و در مراحل اولیه پیشرفت‌های نیز در این زمینه به دست آمده است. با این حال، آنان تصریح کرده‌ که هنوز به نقطه توافق نرسیده‌اند.

در همین حال، مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان نیز بیان نموده‌اند که ظرفیت‌هایی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری مشترک با ازبکستان و تمامی کشورهای آسیای میانه وجود دارد.

طالبان به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد و از این رو سعی دارد پای شرکت‌های خارجی را به منابع این کشور بکشاند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27528

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها