دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
طالبان اقتصاد افغانستان مبتنی بر تریاک را تغییر داده است-ایراف

به گزارش ایراف، براساس یافته‌های کلیدی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)  در سال ۲۰۲۴ افغانستان که برای سال‌ها بزرگترین کشت‌کننده خشخاش در جهان بود، حالا تولید تریاک با ۹۵درصد کاهش به ۳۳۳ تُن رسیده است.

همانطور که نمودارها براساس داده‌های UNODC نشان می‌دهند، این تغییر میانمار را به کشوری با بالاترین پتانسیل تولید تریاک در سال ۲۰۲۳ تبدیل کرده است.

این کشور آسیای جنوب شرقی بیش از دو برابر، ظرفیت‌های تخمینی خود در این بخش در مقایسه با سال ۲۰۲۱ را افزایش داده اما باز هم از مکزیک عقب‌تر است.

لائوس با ۴۱ تُن تولید تریاک در سال ۲۰۱۹ و کلمبیا ۱۸ تُن در سال ۲۰۱۸ به تولید جهانی تریاک کمک کردند.

جدا از تهاجم ایالات متحده به کشور افغانستان در سال ۲۰۰۱، کشت خشخاش بخش قابل توجهی از کشاورزی افغانستان در دهه‌های گذشته بوده و تولید تریاک در این کشور به‌ندرت به زیر سطح ۲۵۰۰ تُن بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۲ رسیده است.

قابلیت‌های مواد مخدری مانند هروئین در تئوری می‌تواند به‌عنوان یک مثبت خالص تلقی شود، بسیاری از کشاورزان در کشور برای درآمد ماهانه خود به شدت به مزارع خشخاش خود متکی بودند و افزایش قیمت هروئین منجر به تولید مواد جدید و احتمالاً خطرناک‌تری مانند فنتانیل شد.

تحقیقات جدید دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که درآمد کشاورزان افغانستان از محل فروش تریاک به تاجران و قاچاقچیان این محصول در سال ۲۰۲۳ بیش از ۹۲ درصد کاهش یافته و از یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار برای برداشت سال ۲۰۲۲ به ۱۱۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

بر اساس این بررسی که توسط دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) صورت گرفته است، از زمان اعلام ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان، کشت این گیاه حدود ۹۵ درصد کاهش یافته و از ۲۳۳ هزار هکتار در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. این امر به کاهش ۹۵ درصدی عرضه تریاک از 6هزار و ۲۰۰ تن در سال ۲۰۲۲ به ۳۳۳ تن در سال ۲۰۲۳ منجر شده است.

غاده وهل، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل در این باره می‌گوید: «بعد از اعمال سیاست ممنوعیت کشت خشخاش در آوریل ۲۰۲۲ بسیاری از کشاورزان افغانستان به کشت گندم روی آوردند که نتیجه آن افزایش ۱۶۰ هزار هکتاری کشت غلات در ولایات فراه، هلمند، قندهار و ننگرهار بود. در حالی که کشت گندم می‌تواند تا حدودی ناامنی غذایی را تسکین دهد، این محصول درآمد بسیار کمتری نسبت به تریاک دارد. کشاورزان در چهار استان در سال ۲۰۲۳ حدود یک میلیارد دلار درآمد احتمالی خود را به دلیل تغییر کشت خشخاش به گندم از دست دادند.»

البته واقعیت آن است که طالبان راه خود را تغییر نداده‌اند بلکه تنها محصول شان را تغییر دادند. در واقع کشت تریاک ممنوع شده اما مواد مخدر صنعتی که به سودتر است جایگزین شده است.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26508

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها