چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
مرز باز است سردرگمی طالبان در مرز و ترافیک در مسیر تردد کامیون‌ها موجب انسداد

یک مقام ارشد گمرکی ایران می‌گوید ۱۰۰ هزار تن مصالح ساختمانی از ابتدای امسال تا پایان دی ماه از گمرک مرزی دوغارون تایباد خراسان رضوی به افغانستان صادر شده است.

بنا بر گزارش ایراف، سید حسن رحیمی زاده، مدیرکل گمرک مرزی دوغارون – تایباد گفت: این میزان صادرات مصالح ساختمانی با افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون افغانستانی به سمت این کشور جابه جا شد.

وی ادامه داد: میانگین بار هر دستگاه کامیون ۴۰ تن بود که از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بارگیری شد و بیشترین مصالح ساختمانی صادر شده به سمت افغانستان، سیمان، گچ و آهن است که نقش زیادی در ساخت و ساز طرح‌های عمرانی این کشور دارد.

مدیرکل گمرک مرزی دوغارون تایباد گفت: ۹۰ درصد مصالح ساختمانی صادر شده از دوغارون ایران به مقصد هرات دومین بازار اقتصادی افغاستان می رود.

رحیمی زاده به سطح مبادلات تجاری ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: سالانه افزون بر ۲ میلیون تن انواع کالا از ایران به افغانستان صادر می شود و کالاهای ترانزیت شده نیز یک میلیون تن است.

وی اضافه کرد: بعد از مصالح ساختمانی، انواع مواد غذایی از مهم‌ترین اقلام صادر شده به سمت افغانستان به شمار می رود که تامین کننده بازار ۳۰ میلیون نفری این کشور است.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است به این گونه که کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

بیشتر بخوانید:افغانستان بازار اصلی سیمان صادراتی خراسان جنوبی

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=3753

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها