چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
سیل در افغانستان همچنان قربانی می‌گیرد-وزارت انرژی و آب افغانستان درباره احتمال وقوع سیل در روزهای پیش‌رو هشدار داد_ایراف

به گزارش ایراف، در پی بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب شب گذشته در قریه مورچک در مرکز ولایت بدخشان ۱۰ عضو یک خانواده جان باخته‌اند. همزمان سازمان ملل متحد از مرگ ۱۳۴ نفر در سیلاب های دو روز اخیر در غور و فاریاب خبر داده است.

محمد اکرم اکبری، رئیس مبارزه با حوادث بدخشان می‌گوید که در پی باران‌ شدید و سرازیر شدن سیلاب نیمه شب گذشته، یک خانواده ۱۰ نفری طعمهٔ سیلاب شده است.

او گفت که تاکنون تنها جسد یک عضو این فامیل از دریای کوکچه پیدا شده و تیم جستجو در تلاش برای یافتن بقیه اعضای این خانواده هستند.

سیل‌ افغانستان در چند هفته گذشته نزدیک به 80 هزار نفر را در این کشور متاثر ساخته است.

طبق آمار دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد آخرین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که 347 کشته و بیش از 1651 زخمی در سه ولایت بدخشان، بغلان و تخار در اثر بارندگی شدید دارد.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) امروز یک‌شنبه، ۶ خرداد اعلام کرد که در پی بارش باران و جاری شدن سیل در دو روز گذشته در غور و فاریاب دست‌کم ۱۳۴ نفر جان باختند.

اوچا گفته که این سیل ۷۸۷۰ خانه و ۷۰۰ جریب زمین را ویران کرده است.

این سازمان افزوده که در باران‌های جمعه و‌ شنبه هفته گذشته ۸۴ نفر در ولایت فاریاب و ۵۰ تن دیگر در ولایت غور جان باختند.

اوچا افزود بارندگی، زندگی یک هزار ۸۶۰ خانواده را تحت تاثیر قرار داده است.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل در گزارش خود نوشته است که در این دو روز ۹۰۰ دام تلف شدند و ۳۰ هزار درخت میوه از بین رفته‌اند.

به گفته اوچا بیش از 8 هزارو 696 خانواده تحت تاثیر بارندگی‌های اخیر در افغانستان قرار گرفته‌اند و سیل به زیرساخت‌های این ولایت‌ها آسیب جدی زده است.

در این گزارش آمده است که وضعیت در ولایت‌های متاثر از سیل در شمال؛ غرب و شمال شرق افغانستان همچنان بحرانی است و نیاز به بسیج فوری منابع برای رسیدگی به نیازهای فزاینده بشردوستانه و پزشکی دارد.

در این گزارش آمده است که سیل در مناطق شمالی افغانستانی 1870 خانه را ویران کرده است و منجر به مرگ 84 نفر و زخمی شدن 5 نفر شده است. همچنین نزدیک به 40 نفر مفقود هستند.

در منطقه غرب این کشور نیز، سیل 6هزار خانه را تحت تاثیر قرار داده است که منجر به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر شده است.

چند روز پیش نیز برنامه جهانی عذای سازمان ملل متحد اعلام کرد که با بدتر شدن وضعیت آب و هوا به دلیل بدتر شدن بحران آب و هوا اوضاع بدتر خواهد شد. بحران آب و هوایی به سیل های مرگبار دامن می‌زند و گرسنگی را در افغانستان تشدید می کند.

این گزارش‌ها درحالی منتشر می‌شود که دسترسی به این مناطق یک چالش بزرگ است. چراکه بسیاری از راه‌های دسترسی به روستاها قطع شده است.

برنامه جهانی غذا ادعا کرده که برای نزدیک به ۲۰ هزار سیلاب‌زده در ولایت‌های مختلف افغانستان کمک کرده است.

گفتنی است که طی دو هفته گذشته ولایت‌های بغلان، غور، تخار، فاریاب، بدخشان، سمنگان، سرپل، هرات، بادغیس، لغمان، بامیان، فراه، نورستان و کاپیسا دچار آسیب به خاطر سیل شده‌اند.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث طالبان در یک‌ نشست خبری گفت که از ۲۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد، سیلاب در کشور جان ۲۹۴ تن را گرفته و ۲۶۶ زخمی برجای گذاشته است.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث طالبان در یک‌ نشست خبری گفت که سیلاب در این کشور جان ۲۹۴ تن را گرفته و ۲۶۶ زخمی برجای گذاشته است. اما آمار سازمان های بین‌المللی و منابع محلی حاکی از تلفات بیش از ۴۰۰ نفر است.

کمک‌های ایران به سیل‌زدگان افغانستان

جمهوری اسلامی ایران تاکنون دو هواپیما حامل کمک‌های بشر دوستانه را به سیل‌زدگان افغانستان ارسال کرده است.

راضیه عالیشوندی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در روز ارسال محموله اول به ایراف گفت: اولین محموله بود که از سوی ایران برای کمک به مردم سیل‌زده افغانستان ارسال شده است. اولین محموله بشر دوستانه شامل اقلام زیستی همانند چادر، پتو و مواد غذایی بوده است.

او گفت: اولین کشوری که اعلام آمادگی برای کمک‌رسانی کرد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بوده است. زیرا ایران در کنار احساس وظایف ذاتی، افغانستان را کشور همسایه و دوست خود می‌داند.

چندی پیش نیز حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: وقوع سیل در مناطق شمالی افغانستان که موجب جان باختن تعداد زیادی از ساکنین این مناطق شد موجب تاسف و ناراحتی اینجانب گردیده؛ ضمن ابراز همدردی با ملت مظلوم افغانستان؛ جموری اسلامی ایران آماده است بنا به درخواست مقامات افغانستان نیروهای امدادی، تیم‌های پزشکی و اقلام کمکی لازم که هدایای ملت شریف ایران به مردم عزیز افغانستان هستند را از طریق هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره)در اسرع وقت به مناطق آسیب دیده اعزام و ارسال نماید.

وی افزود: این در صورتی است که رویکردهای نامتوازن و رویه‌های نامعلوم در نحوه پذیرش کمک‌های انسان‌دوستانه شفاف بیان شود. تجربه زلزله زنده جان هرات که ساعات طلایی برای نجات انسان‌ها مصروف به هماهنگی و رایزنی شد، امکان تصمیم‌گیری را دشوار ساخته است.

پیشنهاد می شود: سیل مرگبار افغانستان؛ از کمک‌های ناکافی تا سیاست تعارفی

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21677

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها