چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران

نورالدین عزیزی؛ سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در رأس یک هیات بزرگ اقتصادی و تجاری وارد استان سیستان و بلوچستان ایران شد.

به گزارش ایراف، یک هیات بزرگ اقتصادی و تجاری به ریاست نورالدین عزیزی؛ سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، وارد استان سیستان و بلوچستان ایران شد و با استاندار سیستان و بلوچستان دیدار کرد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان را در این سفر، نمایندگان چندین وزارتخانه و نهاد سیاسی و اقتصادی، تاجران و فعالان بخش خصوصی همراهی می‌کنند.

هدف از این سفر، شرکت در نشست «امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور» و رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت سیستان عنوان شده است.

افزون بر این، پیگیری توافقات دوجانبه در زمینه تجارت، ترانزیت، دادوستدهای مالی و اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و دوجانبه، استفاده از ظرفیت‌های ایران در زمینه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی و توسعه همکاری‌های تجاری بر محور بندر راهبردی چابهار از دیگر اهداف این سفر است.

این در حالی است که فروردین ماه سال گذشته نیز هیاتی به ریاست نماینده وزارت صنعت و تجارت افغانستان متشکل از نمایندگان معاونت اقتصادی نخست‌وزیر، وزارت حمل‌ونقل و هوانوردی، وزارت خارجه، وزارت دارایی و بخش خصوصی جهت بررسی راه‌های افزایش تعاملات دو کشور به منطقه آزاد چابهار سفر کرده و با حضور هیات افغانستانی، حسن کاظمی قمی؛ نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان، فرماندار ویژه شهرستان چابهار، معاونین، مدیران منطقه آزاد چابهار و مقامات نظامی و انتظامی عملیات اجرایی پروژه «برج فاخر» با سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری یک تاجر افغان را کلید زدند.

حسن کاظمی قمی در آن زمان با تاکید بر اینکه حضور هیات افغانستان در چابهار فقط محدود به همکاری ترانزیتی نیست، بلکه سنگ بنای یک همکاری است، گفت: هدف از این همکاری بهره مندی از ظرفیت های دو کشور است و بحران اوکراین منجر به شکل گیری کریدورهای جدیدی شده است و تصمیم و اراده دو کشور ایجاد یک کریدور پایدار است.

در این رابطه مطالعه توافق بر افزایش تراز تجاری ایران و افغانستان به 10میلیارد دلار پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16993

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها