چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
سرمایه‌گذاری یک میلیارد افغانی در معادن افغانستان

به گزارش ایراف، مسئولان وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست افغانستان می‌گویند که از آغاز سال جاری تاکنون قراردادهای کوچک و بزرگ را امضا کرده‌اند که حجم آن‌ها به یک میلیارد افغانی می‌رسد.

به گفته آنان، تمامی قراردادهای استخراج معادن با شرکت‌های داخلی امضا شده است.

مسئولان این وزارت افزوده‌اند که تلاش‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش استخراج معادن ادامه دارد.

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و نفت طالبان گفته است: در مقیاس کوچک ارزش مجموعی تمام این سرمایه‌گذاری‌ها ۵۰۰ میلیون افغانی است. در سال ۱۴۰۳ تاکنون دو قرارداد در مقیاس بزرگ دارد که یکی آن معدن یاقوت جگدلک کابل است و به همین ترتیب، معدن باریت هرات بوده که قرارداد استخراج این معدن هم با شرکت داخلی امضا شده است.

در همین حال، مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان تصریح کرده‌اند که فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن به وجود آمده و علاقه‌مندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یافته است.

خان جان الکوزی، عضو اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان در این باره گفت: خصوصاً در بخش معادن پیشرفت‌ها زیاد است و کارها هم خوب است. از ۲ میلیارد صادرات ما بیشترش مربوط به معدن است.

الکوزی افزود: اما در کل در بین سرمایه‌داران خارجی و داخلی علاقه برای سرمایه‌گذاری در بخش زراعت، تولید، معادن و پروسس وجود دارد.

از سوی دیگر، تحلیل‌گران اقتصادی بر این باوراند که اگر طالبان سهولت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاران خصوصی ایجاد کند، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در کشور گسترش خواهد یافت و در کنار بلند رفتن عایدات دولت، برای هزاران شهروند زمینه‌ اشتغال نیز فراهم خواهد شد.

به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا، افغانستان نزدیک به یک تریلیون دلار ذخایر معدنی دست نخورده در افغانستان کشف کرده که بسیار فراتر از ذخایر شناخته شده قبلی است، برای تغییر اساسی اقتصاد افغانستان و شاید خود جنگ افغانستان کافی باشد.

البته این رقم تا ۳ تریلیون دلار نیز برآورد می‌شود و اکنون طالبان با بازگشت به قدرت در افغانستان پس از ۲۰ سال کنترل این ثروت عظیم از منابع طبیعی را به دست گرفته است.

گزارش سال ۲۰۱۹ وزارت معادن و نفت افغانستان، ذخایر مس این کشور را تقریبا ۳۰ میلیون تن اعلام کرد.

نقشه راه معادن افغانستان که توسط این وزارت در همان سال منتشر شد، برآورد می‌کند که ۲۸.۵ میلیون تن مس دیگر در ذخایر کشف نشده وجود دارد. با افزایش تقاضا برای این فلز، مجموع آن به ۶۰میلیون تن می‌رسد که ارزش آن صدها میلیارد دلار به قیمت‌های کنونی است.

کنسرسیومی متشکل از شرکت متالورژیکال چین(MCC) و مس جیانگشی در سال ۲۰۰۸ یک اجاره ۳۰ ساله برای بزرگترین پروژه مس در کشور، مس عینک، گرفتند. این ثروت بزرگ هنوز در حال توسعه است، اما MCC تخمین می‌زند که با قیمت فعلی بورس فلزات لندن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24733

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها