چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
سیل در افغانستان بیشترین آسیب را به زنان و کودکان وارد کرده است

به گزارش ایراف، این نهاد از کودکان و زنان به عنوان آسیب‌‌پذیرترین گروه‌ها یاد کرده و بر حمایت جدی از سیلاب‌زدگان تاکید کرده است.

بر اساس کمیساریای عالی سازمان ملل، سیل شدید در ماه گذشته حداقل ۳۴۷ نفر را کشته و بیش از ۱۰‌هزار خانه را ویران کرده است.

علاوه بر تلفات انسانی، هزاران خانواده آواره شده‌اند و زمین‌های زراعتی و زیرساخت‌های عمومی مانند جاده‌ها، پل‌ها، تأسیسات بهداشتی و مکاتب آسیب دیده‌اند.

غور از ولایت‌هایی است که سیل‌های اخیر خسارات زیادی به مردم این ولایت وارد کرده است.

به گفته این نهاد، قبل از وقوع سیل نیز ساکنان ولایت غور در دسترسی به مواد غذایی و خدمات اولیه با مشکل مواجه بودند. این ولایت با جاده‌های آسفالت‌نشده، زیرساخت‌های ضعیف، در تابستان با خشک‌سالی و در زمستان با باران و برف سنگین مواجه است.

سازمان ملل گفت که علاوه بر زنان، کودکان نیز در معرض بدترین آسیب‌پذیری‌ قرار دارند.

این نهاد به نقل از والدین آنها گزارش می‌دهد که کودکان خردسالشان نمی‌توانند بخوابند، از کابوس‌های شبانه و شب ادراری رنج می‌برند، و پس از سیل احساسات شدید و غیرمعمولی مانند فریاد زدن و گریه کردن از خود نشان می‌دهند.

پیش از این صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که این نهاد تلاش‌های خود را برای کمک به ده‌ها هزار کودک در افغانستان شدت می‌بخشد که از سیل‌های اخیر، به‌ویژه در بغلان، بدخشان و غور آسیب دیده‌اند.

یونیسف ۱۴ خرداد، در بیانیه‌ای به نقل از تاج‌الدین اویوال، نماینده این نهاد در افغاستان اعلام کرده که سیل‌های مرگ‌بار اخیر در کشور جان ۳۵۰ تن، از جمله کودکان را گرفته و حدود هفت هزار و ۸۰۰ خانه را ویران و همچنین بیش از پنج هزار خانواده را آواره کرده است.یونیسف به دنبال کمک رسانی به کودکان آسیب دیده از سیل در افغانستان است.

اویوال افزوده است: ما باید نیازهای منحصر بفرد کودکان را در تصمیم‌گیری خود اولویت‌بندی کنیم و اکنون به این نیازها بپردازیم تا از کودکان در برابر رویدادهای طبیعی آینده محافظت کنیم و همزمان روی خدمات اساسی که به آن‌ها تکیه می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنیم.

به گفته وی، یونیسف پس از وقوع سیلاب‌ها در نقاط مختلف کشور لوازم مورد نیاز مانند آب آشامیدنی، بسته‌های سلامتی حاوی صابون و وسایل ضروری دیگر را در اختیار کودکان آسیب‌دیده قرار داده است.

همچنین این نهاد بین‌المللی برنامه‌های آموزشی را در مورد شست‌وشوی دست‌ها و ذخیره کردن آب سلامت به هدف کاهش خطرات ناشی از رویدادهای طبیعی برای خانواده‌های آسیب‌دیده‌ راه‌اندازی می‌کند.

مسئولین بخش افغانستان یونیسف تاکید کرده است که این نهاد در نظر دارد تا با ارائه بسته‌های نقدی، لباس و اعزام تیم‌های پزشکی به مناطق آسیب‌دیده از زخمیان و بیماران ناشی از سیل‌های اخیر در کشور مراقبت کند.

گفتنی است که طی حدود دو ماه گذشته در چندین ولایت افغانستان با جاری شدن سیل‌های مرگ‌بار علاوه بر تلفات جانی خسارت مالی بسیار زیادی به شهروندان وارد کرده است.

در دو هفته گذشته ولایت‌های بغلان، غور، تخار، فاریاب، بدخشان، سمنگان، سرپل، هرات، بادغیس، لغمان، بامیان، فراه، نورستان و کاپیسا دچار آسیب به خاطر سیل شده‌اند.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث طالبان در یک‌ نشست خبری گفت که از ۲۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد، سیل در کشور جان ۲۹۴ تن را گرفته و ۲۶۶ زخمی برجای گذاشته است.

او در یک‌ نشست خبری گفت که سیلاب در کشور جان ۲۹۴ تن را گرفته و ۲۶۶ زخمی برجای گذاشته است. اما آمار سازمان های بین‌المللی و منابع محلی حاکی از تلفات بیش از ۴۰۰ نفر است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24712

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها