سه‌شنبه 1 جوزا/خرداد 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
رکود اقتصادی در افغانستان

بانک جهانی اعلام کرده که آینده اقتصاد افغانستان به دلیل عدم رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش کمک‌های خارجی مبهم است.

به گزارش ایراف، این نهاد با نشر گزارشی گفته است که تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰.۷ درصد و در سال ۲۰۲۲ تا ۶.۲ درصد کاهش یافت.

در این گزارش آمده است: در حالی که اقتصاد کشاورزی و معیشتی افغانستان تا حدی توانایی مقابله با این مشکل را در مناطق روستایی ایجاد کرده اما افزایش قیمت‌ها، کاهش تقاضا، کاهش اشتغال، و اختلال در خدمات تاثیرات شدیدی در سراسر کشور داشته است.

به گفته بانک جهانی، در این مدت میزان خانواده‌هایی که درآمد کافی برای تامین نیازهای غذایی اولیه را نداشتند از ۱۶ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافت.

بانک جهانی خاطر نشان کرده که به دلیل سیاست‌های دولت سرپرست افغانستان در مورد زنان و دختران، جامعه جهانی شیوه حمایت از افغانستان را تغییر داده و اکنون کمک‌های بشردوستانه ارائه کرده و از خدمات اساسی حمایت می‌کند.

با این حال، بانک جهانی گفته است که دولت سرپرست وضعیت درآمد را بهبود بخشیده چنانچه در سال ۲۰۲۲، عواید ۲.۲ میلیارد دلار یا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بود.

بانک جهانی هشدار داده است که رکود اقتصادی در افغانستان حد اقل تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته و این امر میزان فقر و بیکاری را افزایش خواهد داد.

این بانک گفته است که افغانستان برای بهبود وضعیت اقتصادی‌اش نیاز به تمرکز بر زراعت و استخراج معادن دارد چون زراعت محرک مهم رشد اقتصادی است و فقر را کاهش می‌دهد.

پیش از این نورالهادی عادل، سخنگوی وزارت احیا و توسعه روستایی حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد از بانک جهانی خواسته‌ایم تا کار 7 هزار پروژه نیمه تمام در افغانستان را از سر بگیرد.

وی افزود این پروژه‌های نیمه تمام بانک جهانی در افغانستان در معرض تخریب قرار دارد. برای از سرگیری این پروژه‌ها با بانک جهانی گفتگو شده اما تا هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

سخنگوی وزارت احیا و توسعه روستایی حکومت سرپرست همچنین اظهار داشت: هفت هزار پروژه نیمه تمام در حال تخریب است و اگر کار آنها آغاز نشود، تخریب می‌شوند ما از بانک جهانی می‌خواهیم که هرچه زودتر کار را از سر بگیرد.

از سوی دیگر، بخش خصوصی در افغانستان نیز در بیانیه‌ای از نهادهای مرتبط با بانک جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند که کار پروژه‌ها در این کشور را از سر بگیرند.

بیانیه می‌افزاید از سرگیری پروژه‌ها در افغانستان سبب اشتغال‌زایی برای مردم این کشور می‌شود.

پیش از این بانک جهانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود برخی پروژه‌ها را در افغانستان از سر خواهد گرفت، اما تاکنون این چنین تعهدی عملی نشده است.

در این رابطه مطالعه هشدار بانک جهانی: اقتصاد افغانستان رو به رکود است پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=14826

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها