رایزنی‌ طالبان و سه کشور منطقه درباره راه آهن افغان - ترانس-ایراف

به گزارش ایراف؛ آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در حاشیه دوحه 3 و در نشست چهارجانبه پاکستان، افغانستان، ازبکستان و قطر، پروژه راه آهن افغان- ترانس برای اتصال ازبکستان و پاکستان از طریق افغانستان بررسی شد. این پروژه آسیای جنوبی و مرکزی را به هم متصل خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، راه آهن ترانس-افغان که بنا است شهر ترمذ در ازبکستان را به مزار شریف، کابل، جلال آباد و در نهایت به پیشاور پاکستان متصل کند در راستای ایجاد دسترسی تمام ریلی ازبکستان به بندر گوادر در پاکستان و سپس آب‌های گرم بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هر دو کشور ازبکستان و افغانستان به واسطه محصور بودن در خشکی نیاز فراوانی به ایجاد این کریدور دارند و به همین دلیل در تلاش‌ هستند تا هرچه سریعتر این مهم اتفاق بیفتد.

این در حالی است که تا پیش از این، هر دو کشور ازبکستان و افغانستان برای دسترسی به آب‌های گرم جنوبی نیاز جدی به استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت از خاک ایران داشته‌اند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات ساخت محور ریلی ترانس-افغان فارغ از برخی ناآرامی‌های موجود در منطقه، عبور این خط ریلی از منطقه کوهستانی هندوکش در افغانستان است که می‌تواند چالش برانگیز باشد.

با این حال، این مسیر در رقابت با کریدور شمال-جنوب ایران است و می‌تواند روسیه و CIS را از مسیری غیر از ایران به آب های بین‌المللی وصل کرده و کریدور ایرانی را با تهدید مواجه کند.

این در حالی است که بودجه ساخت پروژه راه آهن افغان-ترانس ۴.۸ میلیارد دلار برآورد شده که هیچ یک از کشورهای ذی‌نفع تاکنون نتوانسته‌اند این بودجه را تامین کنند.

ازبکستان و پاکستان پیش از این تلاش کردند تا از بانک جهانی جهت اجرای این پروژه پول دریافت کنند؛ اما این بانک به دلیل عدم شناسایی رسمی دولت طالبان تاکنون حاضر به پرداخت پول نشده است.

از سوی دیگر، گفته می‌شود که اجرای کامل پروژه راه آهن افغان-ترانس دست‌کم ۵ سال را در بر خواهد گرفت.

بدون شک با مشکلاتی که مسیر ریلی افغان-ترانس دارد کریدور شمال-جنوب ایران گزینه بهتری است.

پیشنهاد می شود: خواف-هرات رقیب ترانس افغان می‌شود؟

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27414

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها