ابراز امیدواری کرزی به توسعه تجارت و حل مشکلات دانشجویان افغان در هند- ایراف

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در دیدار با کاردار سفارت هند در کابل گفت امیدوار است تجارت میان دو کشور توسعه یابد و مشکلات دانشجویان افغانستان در هند حل شود.

به گزارش ایراف، رئیس جمهور سابق افغانستان امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در دیدار با کاردار سفارت هند در افغانستان در مورد «روابط تاریخی» دو کشور صحبت کرد.

او همچنین، در این دیدار ابراز امیدواری کرد که مسائل و مشکلات دانشجویان افغانستان در هند حل شود.

هند از جمله کشورهایی است که در دو دهه گذشته بورسیه های تحصیلی زیادی را به دانشجویان افغانستان اختصاص داده است.

این در حالی است که در سه سال گذشته دانشجویان افغانستان در هند با مشکلاتی همچون عدم تمدید ویزا رو به رو هستند، مسئله ای که به نظر می رسد مربوط به روابط دیپلماتیک هند و حکومت سرپرست افغانستان باشد.

در تازه ترین مورد، در فروردین سال جاری  دانشگاه گجرات هند، به 7 دانشجوی اهل افغانستان اخطار رسمی داد که خوابگاه این دانشگاه را ترک کنند. این تصمیم در پی حمله به دانشجویان خارجی در هند هنگام ادای نماز در ماه رمضان در این دانشگاه گرفته شد.

همچنین در این نشست، حامد کرزی ضمن تقدیر از همکاری های این کشور، گفت امیدوار است که روابط تجاری افغانستان و هند بهبود یابد.

در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی در افغانستان هند یکی از متحدین راهبردی و نزدیک دولت افغانستان به شمار می رفت.  چنانچه این کشور برای نشان دادن حسن نیت خود به افغانستان در همان سال های ابتدایی پس از کنفرانس بن، بسته کمکی 100 میلیارد دلاری خود را به افغانستان اختصاص داد.

این کشور همچنین نقش مهمی در اکثر برنامه های آموزشی و پذیرش دانشجویان افغان، پروژه های بشردوستانه، پزشکی، روستایی و توسعه زیربنایی داشته است.

از زمان روی کارآمدن حکومت سرپرست در اوت 2021 تا سال 2024 به نظر می رسد در میان کشورهای منطقه هند مسیر دشوارتری را برای تعامل افغانستان تحت حاکمیت طالبان طی کرده باشد. دهلی نو برخلاف اسلام آباد یکی از مخالفان طالبان و از متحدین نزدیک نظام پیشین افغانستان بود.

به طوری که با سقوط افغانستان، سفارتخانه هند در کابل بسته شد و این کشور تمام دیپلمات ها و مقامات خود را از افغانستان خارج کرد. اما در سال 2022 هند با استقرار یک تیم فنی، حضور دیپلماتیک خود را در این کشور دوباره برقرار کرد.

اکنون نیز به نظر می رسد با توجه به روابط تیره طالبان و پاکستان، هند در تلاش برای حضور اقتصادی بیشتر در میانه مطالبات فزاینده طالبان برای جذب سرمایه گذار خارجی در افغانستان است.

پیشنهاد می شود:اخراج ۷ دانشجوی افغان از خوابگاه دانشگاه گجرات هند

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16843

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها