چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
تاجران و سرمایه‌گذاران ازبکستانی به‌دنبال سرمایه‌گذاری در افغانستان

به گزارش ایراف؛ نادر رستم‌اوف، رئیس شرکت الفلاح ان‌آر انرژی ایجاد زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف با افغانستان را از اهداف سفر هیأت تاجران و سرمایه‌گذاران ازبکستانی به کابل عنوان کرد.

او ادامه داد که تاجران و سرمایه‌گذاران ازبکستانی مایل‌ هستند با استفاده از فرصت پیش آمده در بخش‌های انرژی، نساجی، استخراج نفت و معادن، ایجاد کارخانه‌ های تولیدی و زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری کنند.

در ادامه این دیدار‏ عبدالسلام حنفی از مقامات عالی رتبه طالبان نیز خواهان توسعه روابط با کشورهای همسایه در همه زمینه‌ها خصوصاً تجارت و سرمایه‌گذاری شد و از تاجران و سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف به‌خصوص همسایه‌ها خواست تا در بخش‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

حنفی همچنین گفت که طالبان از همه فعالیت‌های تجارتی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی در این کشور استقبال می‌کند و هر نوع تسهیلات لازم را برای آنان فراهم خواهد کرد.

پیش از این وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده بود که نمایشگاه تولیدات افغانستان در ازبکستان برگزار می شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه که در روز ۱۲ تیرماه در ازبکستان افتتاح می‌شود گسترش روابط اقتصادی، تجارتی ترانزیتی، سرمایه‌گذاری میان افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی به‌خصوص ازبکستان و بازاریابی محصولات و تولیدات افغانستان اعلام شده است.

در این نمایشگاه که در شهر تاشکند برگزار خواهد شد، ۲۵۰ نفر از صنعت‌کاران و تاجران افغان با محصولاتی از صنایع دستی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، میوه خشک، نوشابه‌های غیر الکلی و سایر محصولات به مدت ۳ روز حضور خواهند داشت.

همچنین قرار است، کنفرانسی با موضوع تجارت و گفت‌وگوهای دوجانبه خصوصی در حاشیه این نمایشگاه برگزار شود.

پیش از این نیز وزارت معادن و نفت طالبان از تمایل ازبکستان به سرمایه گذاری در معادن زغال سنگ افغانستان خبر داده بود.

مقام‌های این وزارت افزوده‌اند که گفتگوها با طرف ازبکستان ادامه دارد و در مراحل اولیه پیشرفت‌های نیز در این زمینه به دست آمده است.

در همین حال، مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان می‌گویند که ظرفیت‌هایی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری مشترک با ازبکستان و تمامی کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد.

طالبان به دلیل نداشتن زیرساخت‌ نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد و از این رو سعی دارد پای شرکت‌های خارجی را به منابع افغانستان بکشاند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27236

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها