چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
سیل مرگبار افغانستان؛ از کمک‌های ناکافی تا سیاست تعارفی-بیش از ۶ هزار خانواده در سیلاب‌های بغلان آواره شدند- ایراف

به گزارش ایراف؛ علم مجیدی، سخنگوی والی طالبان در ولایت بغلان با ارایه جزئیاتی درباره آواره شده‌ها گفته است که عملیات جست‌وجوی اجساد نیز جریان دارد؛ اما تا هنوز آمار دقیق از افراد ناپدیدشده مشخص نیست.

به گفته‌ او، برخی از محموله‌های کمکی از شماری ولایت‌ها و برخی نهادهای کمک‌کننده به سیلاب‌زده‌های بغلان رسیده است.

مجیدی افزود: «بیش از ۶ هزار خانواده در نتیجه جاری شدن سیلاب‌ها در بغلان بی‌جا شده‌اند. ارایه خدمات صحی به این خانواده‌ها از سوی تیم‌های مختلف جریان دارد.»

از سویی‌ هم شماری از خانواده‌های آسیب‌دیده از حکومت و نهادهای مددرسان می‌خواهند که برای آنان سرپناه بسازند. ساکنان روستای شیخ جلال گفته‌اند که سیلاب‌های روز جمعه افزون بر تلفات جانی، داروندارشان را از بین برده است.

در همین حال دفتر هماهنگ کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) نیز می‌گوید که براثر سرازیرشدن سیلاب در ولایت‌های بغلان، بدخشان و تخار در شمال‌شرق افغانستان، تا اکنون جان باختن ۱۸۰ نفر، زخمی‌شدن ۲۴۲ نفر و تخریب کلی یا قسمی هشت هزار و ۹۷۵ خانه تأیید شده است.

این نهاد روز (دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت) با انتشار گزارشی گفته است که ۵۱ کودک و ۵۰ زن نیز در میان جان باختگان سیلاب در این سه ولایت است.

اوچا گفته است که شهرستان‌های «برکه» و «بغلان جدید» در ولایت بغلان بیشتر آسیب را دیده‌اند و ۸۰ درصد تلفات در این دو شهرستان ثبت شده است.

در گزارش اوچا آمده است که تا اکنون جان باختن ۷۳ نفر و زخمی‌شدن ۷۶ نفر در شهرستان بغلان جدید، جان باختن ۷۰ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ نفر در شهرستان برکه و جان باختن ۱۳ نفر در شهرستان‌های دهن غوری، گذرگاه نور، جلگه، نهرین و پلخمری ثبت شده است.

بر اساس گزارش این نهاد، پنج هزار خانه در شهرستان برکه و هزار و ۵۰۰ خانه در شهرستان بغلان جدید و هزار ۶۱۲ خانه در پنج شهرستان دیگر، یا ویران شده و یا آسیب دیده‌اند و ۶۰۳ خانه نیز گزارش شده است در شهرستان‌های خوست و فرنگ و تاله‌وبرفک، آسیب دیده‌اند.

اوچا شمار جان باختگان سیل در تخار را ۲۴ نفر و شمار زخمی‌ها در این ولایت را ۱۴ نفر اعلام کرده و گفته است که بیش از ۱۰۰ خانه تخریب شده است.

این نهاد آماری از تلفات سیلاب در بدخشان ارائه نکرده و گفته است که در این ولایت بیشترین آسیب را شهرستان تشکان دیده و در آن ۲۰۰ خانه، ۵۰ پل و ۳۰ بند برق، آسیب دیده است و دو هزار دام تلف شده‌اند.

پیشنهاد می شود: سیل افغانستان به روایت آمار؛ از افزایش قربانیان تا شمار کمک‌کنندگان و مدیریت بحران

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=19747

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها