دوشنبه 19 سنبله 1403 برابر با Monday, 9 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

بسته شدن دوباره گذرگاه تورخم به روی خودروهای باری افغانستان

به گزارش ایراف؛ تاجران و رانندگان افغانستانی می‌گویند که این گذرگاه از ساعت ۱۲ شب پنجشنبه به روی خودروهای باربری مسدود شد و مشکلات زیادی را برای آنان بار آورده است.

رانندگانی که در این مسیر تردد دارند، خواستار راه حل دایمی برای رفع مشکلات خود هستند.

گفته می‌شود که این گذرگاه به دلیل پایان اعتبار اسناد (تاد) رانندگان مسدود شده است.

«تاد» یک سند موقت است که براساس تفاهم افغانستان و پاکستان برای راننده‌های خودروهای باربری داده شده و به‌جای داشتن پاسپورت و ویزا استفاده می‌شود. مدت زمان اعتبار آن برای بار اول شش ماهه است و نیاز به تمدید دارد.

در همین حال؛ مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری علت توقف این خودروها و مسدود شدن گذرگاه تورخم را پایان یافتن مدت اعتبار قرارداد موقت سند (تاد) عنوان می‌کنند.

مخلص احمد، عضو هیئت مدیرهٔ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت ننگرهار، می‌گوید: براساس تفاهم در نشست‌هایی که از ۲۵ تا ۲۷ ماه مارچ سال جاری میلادی میان وزارت صنعت و تجارت طالبان و هیئت وزارت صنعت و تجارت پاکستان صورت گرفته بود، هیچ راننده‌ای بدون داشتن سند تاد نمی‌تواند از گذرگاه تورخم عبور کند.

او در ادامه گفت: آخرین مهلت تمدید این سند برای رانندگان ۳۱ جولای تعیین شده بود.

براساس اطلاعات موجود مسئولان تاکنون ۱۴۰۰ راننده خودروی باربری از افغانستان و ۱۰۰۰ راننده موتر باربری از پاکستان این سند را دریافت کرده‌اند.

گذرگاه تورخم درحالی به روی رانندگان خودروهای باربری به علت نداشتن سند تاد (TAD) مسدود شده که در تیرماه سال جاری تعرفه‌های گمرکی نیز از سوی پاکستان برای تاجران افغان افزایش یافته بود. در آن زمان نیز این گذرگاه به روی خودروهای باربری مسدود شده و تاجران دست به اعتراض زده بودند.

پیشنهاد:   برای رانندگان افغان و پاکستانی مجوز ویژه سفر صادر شود

این نخستین بار نیست که گذرگاه تورخم به روی خودروهای حامل میوه و سبزی‌جات مسدود می‌شود. پیش از این نیز به دلایل مختلف بارها این گذرگاه به روی رانندگان خودروهای باربری حامل کالاهای تجارتی مسدود شده که مشکلات بی‌شمار و قابل توجهی را برای تاجران به‌بار آورده است.

در طول ماه‌های اخیر دولت پاکستان بارها اقدام به بستن تورخم اصلی‌ترین مرز ورود و خروج کالا به افغانستان کرده است.

این در حالی است که ایران با قراردادن شرایط ویژه برای تاجران افغانستانی در تلاش است تا چابهار را به عنوان مسیر جدید صادرات و واردات کالا به تاجران افغان معرفی کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31223

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *