دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
بازار 500 میلیون نفری برای محصولات کشاورزی ایران؛ افغانستان- ایراف

«محمدجواد عسکری» رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایراف در خصوص ظرفیت‌های صادرات محصولات کشاورزی ایران به افغانستان گفت: همانطور که می‎دانید ظرفیت‌ها و قابلیت های ما در بحث صادرات کشاورزی به دلیل رعایت دوره کارنس و ارگانیک بودن محصولات حائز اهمیت است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما اگر ظرفیت‌ها مورد نیاز کشورهای منطقه و به طور خاص کشورهای همسایه را شناسایی و جذب نکنیم، حتما کشورهای دیگر این جایگاه را کسب می‎کنند. بنابراین کشور ما باید با نگاه بازاریابی و اقتصادی در بحث کشاورزی بازار کشورهای منطقه را بدست بیاورد.

عسکری افزود: در بحث صادرات محصولات کشاورزی با رییس جمهور مکاتبه کردیم. همچنین انتظار داریم وزیر جهاد کشاورزی، دستگاه‌های متولی مثل گمرک و بنادر در خصوص مسئله مربوط به حفظ بازارهای منطقه‌ای کار را دنبال کنند.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: تقریباً جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری پیرامون ما به محصولات کشاورزی ایران علاقه‌مند هستند. اگر بتوانیم در یک مقطع زمانی کوتاه مدت این جایگاه را تصاحب کنیم، حتی دیگر نیازی به صادرات نفت هم نخواهیم داشت. امروز دولت ها به دنبال این هستند که غذای سالم به مردم بدهند. در بحث تولید غذای سالم اگر هزینه شود، دیگر در بهداشت و درمان هزینه نمی‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: ما در برنامه هفتم به طور ویژه به بخش کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست پرداخته‌ایم. از امسال صادراتمان به شدت افزایش پیدا کرده است. البته محصولاتی که آب‌بری آنها کمتر باشد. برای ارزآوری هم شده نباید بازارهای مختلف را از دست بدهیم. این جز دستور کار کمیسیون است و این کار را انجام می‌دهیم.

در خصوص صادرات به افغانستان نیز این نماینده گفت: افغانستان می‌تواند ظرفیت خوبی برای ما به جهت صادرات محصولات کشاورزی باشد. حتی ما جلساتی با سفیر افغانستان و گروه‌های تجاری این کشور در کمیسیون داشته‌ایم. روابطی ایجاد کردیم و دستگاه‌ها را مکلف کردیم از این فرصت استفاده کنند.

عسکری تصریح کرد: زمان لازم برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به افغانستان بین ۱۰ الی ۱۲ ساعت خواهد بود. یعنی محصول تازه و به موقع به بازار اصلی می‎رسد و برای ما ارزآوری خواهد داشت. این فرصت را نباید از دست بدهیم و توصیه کردیم و امیدواریم انجام شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: ما الان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی نه تنها به افغانستان بلکه به آمریکای لاتین و عراق نیز صادرات داریم. ماشین آلات، ادوات کشاورزی و دنباله‎بندها را صادر می‎کنیم. الان هم آمادگی لازم را برای صادرات داریم.

عسکری در پایان گفت: همین جا تاکید می‌کنم در بحث مکانیزاسیون هر کسی که علاقه‌مند باشد و بخواهد سرمایه‌گذاری کند، کمیسیون آماده است مسیر را برای او هموار کند. همچنین بحث دریافت وام و مجوزها را سهل‌الوصول کردیم.

پیشنهاد می شود: افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=14086

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها