دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
امید طالبان به لغو تحریم‌ها در نتیجه نشست دوحه

به گزارش ایراف، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت: امیدوارم در نشست دوحه به راه‌حلی برای مشکل افغانستان که اکنون مردم با آن دست به گریبان هستند، یعنی لغو تحریم‌های اقتصادی منجر شود.

سهیل شاهین از آمادگی سازمان ملل برای گفتگو در مورد مسائل مربوط به افغانستان در نشست دوحه قدردانی کرد.

این درحالی است که پیش از این ضمیر کابلوف، رئیس بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه گفته بود که نشست بعدی نمایندگان ویژه در خصوص افغانستان و دبیرکل سازمان ملل متحد باید در تاریخ 30 جون تا اول جولای (10 و 11 تیر) در پایتخت قطر برگزار شود.

ذاکر جلالی، رییس سوم وزارت امور خارجه طالبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از تمایل کشورهای منطقه و فرامنطقه برای رفع تحریم‌های افغانستان خبر داد.

این مقام وزارت امور خارجه طالبان نوشته است: در نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کشورهای منطقه روی پیشرفت‌ها در افغانستان تاکید دارند و خواهان برداشتن شدن تحریم‌های بانکی علیه افغانستان هستند.

او در ادامه نوشت که تحریم‌های مالی و بانکی علیه افغانستان در حقیقت روند توسعه مبادلات میان افغانستان و کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرارداده است.

جلالی افزود که در نشست دوحه نیز پیش بینی می‌شود که کشورهای منطقه و افغانستان بحث رفع تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی را مطرح کنند.

این مقام وزارت خارجه طالبان هدف نشست دوحه را رفع تحریم های یک جانبه غرب دانست و گفت در حقیقت این نشست فرصتی برای بحث و تبادل نظر بین حکومت افغانستان و کشورهای غربی در مورد رفع تحریم‌های یک طرفه است.

جلالی همچنین ابراز امیدواری کرد که پیشرفت در این مورد می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی نشست‌های بعدی بگذارد.

او همچنین گفت که باتوجه به پیام‌هایی که حکومت سرپرست دریافت کرده غرب در تعامل با طالبان نمی‌خواهد از کشورهای دیگر عقب بماند.

سومین نشست دوحه برای افغانستان دو روز دیگر در قطر با میزبانی سازمان ملل و با رهبری، رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح سازمان ملل  برگزار شود.

این نشست که پس از ماه‌ها رایزنی بین مقامات طالبان و سازمان ملل برگزار می‌شود، قرار است در مورد موضوعات گوناگون از جمله مسائل مالی و بانکی، موادمخدر و کشت جایگزین و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در افغانستان در این روند بحث و گفت‌وگو صورت بگیرد.

سازمان ملل متحد هدف از برگزاری این نشست را ادغام افغانستان در جامعه جهانی به شکلی منسجم تر، هدفمندتر و هماهنگ تر عنوان کرد.

افغانستان به دلیل شرایط اقتصادی با فقر فراگیری روبرو است. بسیاری از نهادهای کمک‌رسان سعی دارند شرایط را بهبود ببخشند، اما تحریم طالبان شرایط اقتصادی را در این کشور بدتر کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26869

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها