چهارشنبه 26 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Wednesday, 15 May , 2024
جستجو
Close this search box.
افزایش قاچاق زعفران ایران به افغانستان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده‌های غذایی و زعفران ایران می‌گوید قاچاق زعفران ایران به افغانستان و عرضه آن به نام این کشور در بازار جهانی افزایش یافته است.

بنا بر گزارش ایراف، «محمدعلی رضایی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده‌های غذایی و زعفران ایران می گوید ۹۰ درصد تولید زعفران جهان در ایران انجام می‌شود، اما به دلیل مشکلات صادارت «زعفران تولیدی کشور به نام اسپانیا و افغانستان در بازارهای جهانی فروخته می‌شود.»

به گفته رضایی، «برگشت ارز صادارتی و رفع تعهدات ارزی، صادرات زعفران را از ایران سخت و هزینه‌بر ساخته است» و به این دلیل قاچاق این کالا به خصوص از مسیر افغانستان افزایش یافته است.

رضایی با اشاره به اینکه افغانستان عضو سازمان تجارت جهانی است و کشورهای عضو این سازمان، در تجارت به دیگر کشورهای عضو از پرداخت مالیات معاف هستند، افزود: این امتیاز، تجارت زعفران را از افغانستان آسان‌تر می‌کند و در نتیجه زعفران قاچاق شده از ایران با برند افغانستانی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

به گفته وی، به دنبال مشکلات کمبود آب و افزایش هزینه تولید، تولید زعفران در ایران از ۵۰۰ تن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن کاهش یافته است.

همچنین مطالعه ایران آماده توسعه کشت فراسرزمینی چغندر قند در افغانستان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=3174

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها