چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
استخراج نفت از 20 حلقه چاه آمو توسط چینی‌ها

به گزارش ایراف، این وزارتخانه می‌گوید که برای نظارت بر شفاف‌سازی حساب‌های نفتی حوزه آمو با یک شرکت خصوصی قرارداد بسته است.

این شرکت تمام مسائل مالی قراردادهای شرکت‌ها با وزارت معادن و نفت طالبان بررسی و گزارش آن را در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد داد.

قرارداد بهره‌برداری از حوزه نفتی آمو در سال 1401 به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار به مدت 30 سال با یک شرکت چینی منعقد شد که 20 درصد آن متعلق به طالبان و 80 درصد متعلق به شرکت چینی است.

پیش از این حکومت سرپرست افغانستان از بهره برداری از ۶ حلقه چاه نفتی جدید در افغانستان در سال گذشته خبر داده بود و ادعا کرده که در سال ۱۴۰۲ از چاه نفت جدید در حوزه نفتی آمو استخراج آغاز شده است.

چین یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در بخش استخراج نفت در افغانستان است. همچنین در حوزه نفتی آمو نقش پر رنگی دارند.

حتی چندی قبل در حضور شهاب الدین دلاور، وزیر معادن و نفت طالبان از حوزه نفت دریای آمو به تعداد ۶۰ هزار تن نفت خام به ارزش ۳۳ میلیون دلار از طریق داوطلبی آزاد به فروش رسیده بود.

همچنین مدتی قبل نورالدین عزیزی، سرپرست صنعت و تجارت طالبان در دیدار با نمایندگان شرکت “ویرا گاز سپهر سوخت” ایران در مورد ایجاد پالایشگاه نفت در افغانستان گفت‌وگو کرده است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته است، در این دیدار نمایندگان شرکت ایرانی در کنار ارایه طرح ایجاد پالایشگاه نفت مطابق به نفت خام استخراجی ‎افغانستان در مورد مقدار کیفیت و نوع محصولات به‌دست آمده نیز اطلاعاتی داده‌اند.

افغانستان دارای ذخایر نفت و گاز است که بیشتر آن در شمال کشور واقع شده است.

با استخراج از منابع افغانستان شاید این کشور بتواند به بازارهای جهانی نفت نیز ورود کند. ‎

از سوی دیگر شرکت‌های ایرانی تجربه لازم در خصوص مسائل نفتی را دارند.

حکومت سرپرست افغانستان می‌تواند با قراردادهای مناسب علم و توانایی شرکت‌های ایرانی را به کار گیرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26658

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها