شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
از سرگیری صادرات از راه‌آهن هرات-خواف پس از 5 سال- ایراف

‎نخستین محموله صادراتی افغانستان پس از پنج سال از طریق راه‌آهن هرات-خواف به ترکیه صادر شد.

به گزارش ایراف؛ مسئولان اداره راه‌آهن هرات گفته‌اند که قرار است همه روزه یک قطار محموله وارداتی و صادراتی میان ایران و افغانستان از طریق راه‌آهن هرات-خواف حرکت کند.

‎این قطار حامل بیش از ۱۱۰۰ تن سنگ تالک بود که به مقصد شهر بیلیجیک فرستاده شد.

‎محمد نسیم محمدی، رییس راه‌آهن هرات گفت: برای مدت یک ماه روزانه یک قطار از افغانستان به ایران می‌رود و برعکس آن نیز انجام می‌شود و پس از یک ماه به علت افزایش اموال تجاران روزانه دو قطار خواهد رفت و رفت وآمد مسافرین هم در آینده مد نظر گرفته شده است.

‎آغاز صادرات و واردات از طریق راه‌آهن هرات-خواف به سود اقتصاد افغانستان خواهد بود. بخش خصوصی افغانستان گفته است که با فعال شدن این مسیر، روند صادرات و واردات کالاهای بازرگانی میان افغانستان و ایران و همچنان کشورهای اورپایی افزایش خواهد یافت.

‎احمدسعید صدیقی، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات در این باره ادعا کرد: ایجاد خط آهن روزنک می‌تواند شرایط خوبی در قسمت ترانسپورت زمینی و همچنین برای انتقال مسافرین باشد. این سهولت بزرگی در قسمت تجارت افغانستان هم‌چنان در قسمت صادرات افغانستان ایجاد خواهد کرد.

‎طاهر افشار، نماینده اداره راه‌آهن ایران درباره از سرگیری صادرات و واردات از راه‌آهن هرات-خواف گفت: این تراز تجاری بیشتر به نفع افغانستان است؛ چون مقدار صادراتی که می‌تواند از سمت افغانستان به سمت ایران حرکت کند یا به سمت کشورهای اروپایی بیشتر از مقداری خواهد بود که از مرز جاده‌ای این مقدار انجام می‌شد.

‎گفته شده است که زیربناها در ایستگاه روزنک هرات توسعه می‌یابد و با توسعه زیربناها، قرار است رفت و آمد قطارهای مسافربری نیز میان افغانستان و ایران آغاز شود.

‎صادرات و واردات از طریق خط آهن هرات-خواف باعث افزایش تجارت میان افغانستان و ایران می‌شود. در شرایط اقتصادی و فقر فراگیر در افغانستان این خط آهن می‌تواند به رونق اقتصادی این کشور کمک کند. همچنین برای ایران نیز شرایط اقتصادی خوبی ایجاد کند.

پیشنهاد می شود:جابجایی بیش از ۸۰ هزار تن کالا از طریق راه آهن افغانستان در هفته گذشته

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=14994

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها