دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
تمایل ازبکستان به سرمایه‌گذاری در معادن زغال سنگ افغانستان

به گزارش ایراف، وزارت معادن و نفت طالبان می‌گوید که سرمایه‌گذاران ازبکستانی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن زغال سنگ در افغانستان هستند.

مقام‌های این وزارت افزوده‌اند که گفت‌وگوها با طرف ازبکستان ادامه دارد و در مراحل اولیه پیشرفت‌های نیز در این زمینه به دست آمده، اما هنوز به نقطه توافق نرسیده‌ایم.

در همین حال، مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان نیز بیان کرده‌اند که ظرفیت‌هایی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری مشترک با ازبکستان و تمامی کشورهای آسیای میانه وجود دارد.

به گفته آنان، باید استفاده عملی از این ظرفیت‌ها آغاز شود.

این در حالی است که مسئولان وزارت معادن و نفت طالبان اعلام کردند که استخراج غیرقانونی معدن زغال سنگ را متوقف کرده‌اند و استخراج معادن به صورت قانونی در سراسر کشور بر اساس مجوز شرکت‌های بزرگ و مردمی جریان دارد.

پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت کشورهای گوناگون اروپایی و آسیایی در خصوص سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان علاقه نشان داده‌اند.

برخی کارشناسان می‌گویند که برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان نیاز است تا در کنار برداشتن محدودیت‌های بانکی، جهان با طالبان تعامل کند.

در بنیاد اطلاعات وزارت معادن و نفت طالبان آمده در دو ماه نخست امسال ۸ قرارداد استخراج معادن امضا شده که حجم سرمایه‌گذاری روی این معادن به 40 میلیون دلار رسیده است.

همچنین اعلام شده که این معادن شامل دو معدن بزرگ و شش معدن کوچک است که با شرکتهای داخلی قرار داد بسته شده است.

طالبان به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد و از این رو سعی دارد پای شرکت‌های خارجی را به منابع این کشور بکشاند.

در این رابطه مطالعه استقبال افغانستان از سرمایه گذاری خارجی در بخش معادن پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26855

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها