پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، این مقام ایرانی روز گذشته (۲۵ مرداد) گفت: امروز اولین محموله ترانزینی شامل ۱۲ کامیون حامل سنگ ترانزیتی افغانستان جهت صادرات با کانتینر به چین از ولایت نیمروز از طریق مرز میلک به بندر شهید بهشتی چابهار وارد و از طریق این بندر مستقیم به چین ارسال شد.

به گفته او، بندر چابهار که به آب‌های آزاد اقیانوس هند متصل است، موقعیت مناسبی برای تجارت، حمل و نقل، دریایی کالا دارد و بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر تجارت و ترانزیت به کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان است.

شهدادی تاکید کرد که مزیت چابهار کاهش زمان و هزینه حمل کالا از چین و هند به بندر جبل‌علی است.

او می‌گوید که حمل کالا از هند و چین به چابهار به ترتیب ۲ و ۱۲ روز طول می‌کشد.

ا‌و ‌افزود: کالای ترانزیتی هند طی دو روز از چابهار به نیمروز افغانستان می‌رسد که کمترین زمان انتقال کالای ترانزیتی در این منطقه است.

به گفته آقای شهدادی، روزانه با افزایش ترانزیت و تخلیه کالا در بندر چابهار، روزانه صدها لاری از این بندر بار به داخل کشور یا به افغانستان و ازبکستان منتقل می‌کنند و با اتصال خط ریل چابهار، هزینه حمل‌ونقل کاهش چشمگیری نسبت به حمل و نقل جاده‌ای خواهد داشت.

بندر چابهار اهمیت ویژه‌ای برای طالبان به دلیل تنش‌های موجود با پاکستان دارد. پس از تشدید تنش‌ها و محدودیت‌های تجاری با پاکستان، طالبان به دنبال ایجاد مسیرهای جدید برای تجارت و ترانزیت کالا است.

بندر چابهار، با دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت استراتژیک خود، گزینه مناسبی برای کاهش وابستگی به پاکستان و افزایش استقلال تجاری افغانستان به شمار می‌رود. استفاده از چابهار می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و زمان حمل‌ونقل کالا کمک کرده و به ایجاد یک کریدور تجاری جدید برای افغانستان منجر شود.

پیشنهاد:   زعفران ایران به نام افغانستان فروخته می‌شود
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32798

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *