دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
اشتغال زنان منجر به رشد اقتصادی افغانستان خواهد شد‌-ایراف

به گزارش ایراف، رافائلا یودیس، نماینده اتحادیه اروپا در کابل روز جمعه ۸ تیر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که تنوع بخشیدن به بازار، تقویت نوآوری و اقتصاد محلی برای اشتغال زنان با توجه به رفاه درازمدت، باعث بهبود و کاهش وابستگی زنان به کمک می‌شود.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد یک پیام ویدیویی را باز پخش کرده که در آن زنی می‌گوید: با گرفتن وام کوچکی توانسته است تجارت شخصی‌اش را بهبود بخشد.

پیش از این اوچا (دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان) گفته بود که طالبان در کنار چندین فرمان و عملکرد ناسازگار در سطح ولایت که حقوق اولیه و آزادی‌های اساسی زنان را محدود می‌کند، بیش از ۵۰ فرمان را صادر و گسترش داده که زنان و دختران را هدف قرار می‌دهند.

محرومیت زنان از آموزش و تحصیل نه تنها ثبات اقتصادی زنان و خانواده‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه جامعه را از مشارکت‌کنندگان ماهر در همه بخش‌ها محروم می‌کند.

یکی از نگرانی‌ها این است که بدون دسترسی به تحصیلات مستمر، یک نسل کامل از دختران نمی‌توانند در رشته‌های طب یا آکادمیک، رشته‌هایی که برای توسعه آینده افغانستان بسیار حیاتی هستند، پیش بروند.

این در حالی است که پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان زنان و دختران از تمام حقوق خود محروم شده و از آموزش و تحصیل نیز بازمانده‌اند.

پیش از این لیزا دوتن، مدیر بخش مالی و مشارکت دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)، گفته است که نیازهای بشردوستانه در افغانستان به طرز «نگران‌کننده‌ای بالا است.»

دوتن در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود که بیش از ۵۰ درصد از جمعیت افغانستان، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر، در سال جاری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

به گفته او، افغانستان سومین کشور از نظر تعداد افراد نیازمند در جهان است.

این مقام سازمان ملل متحد بار دیگر تاکید کرد که نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند. از هر چهار شهروند این کشور، یک نفر مطمئن نیست که وعده غذایی بعدی‌اش از کجا خواهد آمد و نزدیک به سه میلیون کودک دچار «گرسنگی حاد» هستند.

اوچا با اشاره به محرومیت هزار روزه دختران از آموزش در افغانستان می‌گوید که این محرومیت به افزایش ازدواج کودکان و فرزندآوری زودهنگام دامن می‌زند و پیامدهای جسمی، عاطفی و اقتصادی وخیمی در پی دارد. همچنین گزارش‌های مربوط به خودکشی در میان زنان و دختران نیز در حال افزایش است.

پیش از این دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد افزایش نیازمندی‌ها و کمبود بودجه برای کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نگران کننده است.

سازمان ملل پیش از این اعلام کرد مسئله زنان در تمام مباحث دوحه برجسته خواهد بود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26896

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها