داد و ستد ۱.۵ میلیارد دلاری افغانستان

وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد که افغانستان در یک سال گذشته نزدیک به یک‌ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از کشورهای آسیای‌ میانه واردات داشته و به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار نیز کالا صادر کرده است.

به گزارش ایراف، آخوندزاده عبدالسلام جواد؛ سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان گفته که میوه تازه، میوه خشک و هنگ بخش بزرگ صادرات به آسیای میانه را تشکیل می‌دهند و تلاش می‌شود میزان صادرات و واردات افغانستان به این کشورها تا حدی متوازن شود.

بر اساس آمارهای این وزارت، افغانستان از ترکمنستان ۴۱۷ میلیون دلار واردات و ۱ میلیون دلار صادرات، از ازبکستان به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار واردات و ۱۹ میلیون دلار صادرات، از قزاقستان ۱۸۹ میلیون دلار واردات و ۳۲ میلیون دلار صادرات، از تاجیکستان ۲۰ میلیون دلار واردات و ۱۹ میلیون دلار صادرات، از قرقیزستان ۱ میلیون دلار واردات و ۷ میلیون دلار صادرات، از روسیه ۳۱۵ میلیون دلار واردات و ۴ میلیون دلار صادرات داشته است.

او همچنین گفت: «به ارزش ۱۴۸۱ میلیون دلار داد و ستد صورت گرفته که از این میان ۱۳۸۱ میلیون واردات و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات است. اکثر اقلام صادراتی ما میوه تازه، میوه خشک، آبمیوه، سنگ تالک، سیب زمینی، پیاز، داروهای گیاهی و هنگ است.»

شماری از بازرگانان افغان تاکید می‌کنند که در زمینه افزایش صادرات به کشورهای آسیای میانه باید توجه جدی صورت گیرد.

در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته که به منظور گام برداشتن در جهت افزایش صادرات به آسیای میانه، نمایشگاهی تا کم‌تر از یک ماه دیگر در ترکمنستان برگزار می‌شود که بازرگانان افغان نیز در آن شرکت خواهند کرد.

پیشنهاد:   استخراج روزانه ۱۳ هزار تن نفت از ۲۴ حلقه چاه در افغانستان

به گفته مقامات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، برگزاری این نمایشگاه برای بازاریابی محصولات افغانستان ارزنده خواهد بود.

جان‌آقا نوید؛ سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: «هدف از این نمایشگاه این است که بتوانند محصولات افغانستان را برای مردم ترکمنستان و کسانی که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند به نمایش بگذارند.»

آمارهای وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ میلادی تا دو میلیارد دلار صادرات از افغانستان انجام شده که بیش‌ترین صادرات به هند، پاکستان، چین و امارات متحده عربی بوده است.

در این رابطه مطالعه واردات1.4 میلیارد دلار کالا از آسیای مرکزی به افغانستان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=7746

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *