یکشنبه 1 میزان 1403 برابر با Sunday, 22 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ طالبان پس از چند سال از سقوطشان در خلال سال‌های ۲۰۰۵-۲۰۰۶  اقدام به استفاده از بستر اینترنتی برای انتشار اخبار روزانه و بیانیه‌هایشان کردند آنها برنامه پشتو زبانی به ‌نام العماره را برای تلفن‌های اندروید در سال ۲۰۱۶ ایجاد کردند.

همچنین نقش شبکه‌های اجتماعی را در جنگ‌های طالبان با نیروهای امنیتی حکومت پیشین و پیشروی آنها و تضعیف روحیه مردم و  نیروها نمی‌شود نادیده گرفت. از همین رو این گروه تلاش می‌کند تا استفاده خود را از این شبکه ها بیش از پیش کند چرا که به خوبی به اهمیت آن پی برده است.

گفته می شود طی ۳ سال گذشته و تسلط دوباره طالبان، آنها بیش از ۷۰۰ نفر را استخدام کرده اند تا در شبکه های اجتماعی در ستایش حکومت آنها و کسب مشروعیت قلم بزنند.

این گروه ها به نام “قلم وال ها” وظیفه دارند تا در شبکه های اجتماعی از دستاوردهای طالبان حمایت و یک نوع پشتیبانی مردمی را از این گروه نشان بدهند.

گفته می شود این تغییر استراتژی طالبان و استفاده گسترده از شبکه های مجازی متفاوت با نگرش و عملکرد آنها در دور قبلی تسلط آنها بر افغانستان است.

قلم وال ها با صفحات جعلی و عکسها و نام های دخترانه روزانه ده ها  محتوای متنی، تصویری در مدح و ستایش و دستاوردهای طالبان تولید می کنند و زیر پست ها کامنتهای مثبت از طالبان می گذارند.

قلم وال ها در گروه هایی در شبکه های اجتماعی زیر نظر روسای ولایات فعالیت می کنند. این گروه ها به‌ طور مستقیم از سوی دفتر سخنگوی طالبان دستور می گیرند.

پیشنهاد:   مجاهد: ساختار حکومتی ما فراگیر است

گفته می شود طالبان به دلیل بی کاری و فقر  گسترده ای که در کشور وجود دارد از این جوانان که به دنبال کار و امرار معاش هستند به نفع خود سود می برند. هر یک از این افراد با توجه به میزان فعالیتش در هر ماه ۵ تا ۲۰ هزار افغانی دریافت می کنند.

در زمان نظام جمهوریت نیز کسانی که به نفع مقام‌های حکومتی تبلیغ می‌کردند و از سوی شورای امنیت ملی قبلی دستمزد می‌گرفتند، به «فیس‌بوک‌چلونکی» مشهور بودند.

فیس بوک چلونکی اصطلاحی بود که پس از انتخابات پرجنجال اشرف غنی در سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد، این اصطلاح برای کسانی به کار برده می‌شد که در صفحات اجتماعی با ده‌ها حساب کاربری جعلی، در حمایت از تیم محمداشرف غنی می‌نوشتند.

گفته می شود شرکت های بزرگ دنیا مانند متا، توییتر، یوتیوب و … هر کدام رویکرد خود را نسبت به فعالیت های طالبان در این شبکه های اجتماعی اعمال کرده اند.

مثلا فیس‌بوک ،حساب‌های کاربری فیس‌بوک رادیو، تلویزیون ملی و آژانس باختر را که پس از سقوط جمهوریت در اختیار طالبان قرار گرفته‌اند را مسدود کرده است. هرازگاهی نیز بر دیگر حساب‌های کاربری که از واژه‌هایی مانند «امارت» و «طالبان» استفاده می‌کنند، نیز محدودیت وضع می‌کند و یا به کاربران در این مورد هشدار می‌دهد.

گفته می شود، اینستاگرام نیز هر گونه فعالیت طالبان را در این شبکه ممنوع کرده است.

شبکه ایکس یا توییتر سابق یکی از شبکه های مجازی است که تا بحال محدودیتی برای طالبان اعمال نکرده است و طالبان به صورت گسترده از آن استفاده می کنند و رهبران طالبان و سخنگویان رسمی اخبار دستاوردهای دولت را در آنجا منتشر کرده و از مواضع سیاسی خود دفاع می‌کنند.

پیشنهاد:   یکسان سازی به سبک طالبان | حقوق یکسان برای کارمندان زن در افغانستان مشخص کردند

گفته می شود قبل از این هزاران کاربر این شبکه، با راه‌اندازی هشتگی، خواهان وضع محدودیت بر استفاده طالبان شده‌اند، اما شبکه ایکس در این مورد اقدامی نکرده است.  به باور مالکین این شبکه طالبان هیچ‌گونه قوانین توییتری را نقض نکرده‌اند.

«انس حقانی»، عضو دفتر سیاسی طالبان در باره شبکه ایکس می گوید: «شبکه ایکس دارای دو مزیت مهم در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی است، نخست، آزادی بیان و دوم ماهیت و اعتبار شبکه ایکس است که مانند متا متعصب نیست، هیچ شبکه‌ای نمی‌تواند جای ایکس را بگیرد.»

امرسون بروکینگ ، یکی از نویسنده‌گان کتاب «جنگ لایک: جنگ‌افزار‌شدن شبکه‌های اجتماعی» اعتقاد دارد، شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ، توئیتر و یوتیوب در برآمدن اسلام‌گرایان افراطی به آنها یاری رسانده و مشروعیت داده‌اند.

به گفته مفسرین ، طالبان سعی دارند تصویر جدیدی از خود بسازد که بسیار متفاوت از تصویر آنها در بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ است. آن‌ها تلاش دارند تصویر بین‌المللی خود را به‌عنوان یک گروه رهایی‌بخش، مدرن و خدمتگذار، تأمین کننده امنیت و آسایش مردم افغان نشان دهند.

با این همه به دلیل اعمال محدودیت های فراوان تحت عنوان قوانین امر به معروف و طرد روزافزون زنان از جامعه ، هنوز موفق نشده اند این مشروعیت را از مجامع بین المللی کسب کنند. حتی گفته می شود در میان سران طالبان بر سر اعمال این محدودیت ها نیز مخالفانی برخاسته است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35797

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *