«وطن پرست واقعی»؛ واکنش گسترده رهبران افغان به مرگ تراژیک شاعر پاکستانی-ایراف

گیله من وزیر از اعضای جنبش تحفظ پشتون و شاعر آزادیخواه پاکستان شب گذشته بر اثر جراحات ناشی از حمله افراد ناشناس درگذشت. این خبر با واکنش چهره‌های برجسته افغانستان روبرو شد. 

به گزارش ایراف؛ گیله من وزیر، عضو جنبش تحفظ پشتون، شاعر و کنشگر اجتماعی پاکستانی شب گذشته در پی حادثه‌ای تروریستی در بیمارستانی در اسلام آباد درگذشت.

خبر درگذشت او با واکنش‌های مختلف در افغانستان روبرو شد.

شاعر شیرین زبان

حامد کرزی، رییس جمهور سابق افغانستان مرگ این کنشگر پاکستانی را تسلیت گفت.

او در حساب رسمی ایکس خود در پیامی ضمن عرض تسلیت از گیله من وزیر به عنوان شاعری «حساس و شیرین زبان»  یاد کرد.

گیله من؛ شاعری که شعرهایش جاودانه شد

اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز در واکنش به خبر درگذشت گیله من وزیر، از اعضای رهبری جنبش تحفظ پشتون او را «وطن پرست واقعی» نامید که تا آخرین لحظه بر مواضع خود ایستاد و جان خود را وقف این ادعا کرد.

به گفته غنی سروده‌های گیله من وزیر که مهین­‌پرستی او در آن بازتاب یافته است، جاودانه می‌ماند.

اشرف غنی درحالی از میهن پرستی و مقاومت این شاعر پاکستانی به نیکی یاد می‌کند که افغانستان در دوره ریاست جمهوری او به دست طالبان سقوط کرد و خود او از کشور خارج شد.

شاعر انگیزه‌ساز

امرالله صالح، معاون پیشین رییس جمهوری افغانستان در واکنش به درگذشت گیله من وزیر، او را «شاعری شهید و انگیزه‌ساز» خواند.

او همچنین گفت که اینگونه مرگ باعث جاودانه شدن شعر او شد.

صالح همچنین بیان کرد که سرنخ چنین مرگ‌های سرخ در پاکستان هیچگاه پیدا نشده است و نخواهد شد.

معاون پیشین رییس جمهور افغانستان همچنین در واکنش به حمله به گیله من وزیر، برای او آرزوی سلامتی کرده بود.

فداکاری بزرگ

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه پیشین افغانستان، درگذشت او را فداکاری بزرگی خواند که مردم آزادیخواه برای رسیدن به خواسته‌های به حق خود به آن نایل می‌شوند.

او در این پیام که در حساب رسمی ایکس خود نوشته است، می گوید: «جنبش تحفظ پشتون و دوستان این شهید اطمینان داشته باشند که مردم ما از مبارزات حق طلبانه آنان حمایت می کنند.»

قهرمانی که جان خود را فدا کرد

رحمت‌الله نبیل، رییس سابق امنیت ملی افغانستان گیله من وزیر را قهرمانی خواند که جان خود را فدای سرزمین و مردم خود کرد.

نبیل درگذشت گیله من را الهام بخش نسل جوان خواند که راه او را ادامه می‌دهند و رویاهایش را برآورده می‌سازند.

او همچنین افزوده است که شهادت او صدای آزادی منظور پشتین و دوستانش را بلندتر و قوی‌تر خواهد کرد.

نمونه‌ای از عشق به کشور

محمد معصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی و رییس هیات مذاکره کننده صلح افغانستان نیز در واکنش به مرگ این عضو رهبری جنبش تحفظ پشتون او را به عنوان «نمونه عشق به کشور و مردم و قربانی ظلم» معرفی کرد.

 افغانستان در نگاه گیله من وزیر

مریم سلیمان خیل، از نمایندگان پیشین پارلمان افغانستان نیز در واکنش به خبر درگذشت گیله من وزیر، از او به عنوان قهرمان و نماد حقوق بشر و صلح یاد کرد.

خانم سلیمان خیل در پستی در صفحه ایکس خود نوشته است: او بی‌امان برای آزادی افغانستان و کسانی که تحت ظلم و ستم در پاکستان رنج می‌برند، مبارزه کرد.

این نماینده پیشین مجلس نمایندگان افغانستان درگذشت او را ضربه مهلکی خواند و گفت تا زمانی که رویای عدالت و آزادی او محقق نشود، آرام نخواهیم نشست. او ممکن است رفته باشد اما روح او خشم و عزم ما را شعله‌ور می‌کند.

مردی که سمبل مقاومت بود

افراسیاب ختک، سناتور پیشین پاکستانی، گیله من را سمبل مقاومت و مبارزه خواند و افزود که حتی در مرگش و از راه دور به قلب مردم افغانستان راه پیدا کرد.

عطاءلله وزیری، دستیار سابق مطبوعاتی حامد کرزی، رییس جمهور سابق افغانستان نیز مرگ او را تسلیت گفته و نوشته است او «جوانی مبارز و شاعری مردمی» بود که شعر شیرین و سرشار از عشق به میهن افغانستان را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانش به اشتراک می‌گذاشت.

محمد عمر داوودزی، سفیر پیشین افغانستان در پاکستان نیز درگذشت گیله من وزیر را تسلیت گفت.

ظاهرقدیر، نماینده پیشین مجلس نمایندگان افغانستان درد او را درد مشترک مردم افغانستان خواند و گفت که او اولین قربانی این راه نیست.

او همچنین این سوال را مطرح کرده است که چرا مبارزه جنبش تحفظ پشتون با این همه فداکاری بی‌ثمر است؟

فضل فضلی، رییس دفتر اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان واکنش‌های گسترده به مرگ گیله من را نشان از ناسیونالیسم و اتحاد افغان خواند.

او نوشته است که حاکمیت کامل طالبان در افغانستان و سرکوب و سانسور دولتی در پاکستان نتوانست ناسیونالیسم و اتحاد افغان‌ها را از بین برد.

گیله من وزیر، از اعضای جنبش تحفظ پشتون و شاعر در پی افزایش بی‌سابقه ناامنی در پاکستان سه روز پیش در اسلام آباد مورد حمله قرار گرفت که به دلیل عمق جراحات وارد شده، امروز درگذشت‌.

منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون در واکنش حمله به او از دولت پاکستان خواست که عاملان این حمله را سریعاً شناسایی کنند.

گیله من را از رهبران ارشد جنبش تحفظ پشتون می‌دانند که سروده‌های او با مضامینی آزادی خواهانه طرفداران خود را دارد.

جنبش تحفظ پشتون در سال 2018 در  ایالت‌های خیبرپختونخواه و بلوچستان پاکستان تاسیس شد. نخستین حضور جدی این جنبش در صحنه سیاسی و اجتماعی پاکستان در واکنش به قتل یک پشتون 27 ساله به نام «نقیب‌الله محسود» بود که منجر به ایجاد اعتراضاتی ۱چ روزه در اسلام آباد شد. بعد از آن اعتراضات این جنبش گسترش یافت.

این جنبش مدعی نقض شدید حقوق بشر توسط ارتش پاکستان علیه پشتون‌ها در شمال غرب این کشور است. به گفته این جنبش پشتون‌ها برای دو دهه هدف خشونت هم از سوی طالبان و هم ارتش پاکستان بوده‌اند.

به طور کلی، جنبش تحفظ پشتون را جنبشی صلح طلب و با رویکردی حقوق بشری و حقوق مدنی می‌شناسند.

این جنبش برعلیه نقض حقوق بشر، قتل‌های فراقضایی، ناپدید شدن اجباری، تبعیض، و نظارت و کنترل جامعه پشتون توسط مقامات پاکستانی مبارزه می‌کند.

همچنین باید گفت که این مبارزه پشتون‌ها، بزرگترین قبیله مرزی افغانستان و پاکستان است که در دو طرف مرز هوادارانی دارند. به طوری که جوانان افغانستان از کلا منظور پشتین در پوشش خود استفاده می‌کنند.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28760

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها