اخراج مهاجرین قانونی

همزمان با اوج گرفتن انتقادات نسبت به اخراج مهاجرین افغانستانی از پاکستان سخنگوی دولت ایالت خیبرپختونخوا اظهار داشت که پناهجویان افغان دارای مدارک نباید از پاکستان اخراج شوند.

به گزارش ایراف؛ محمد علی سیف سخنگوی ایالت خیبرپختونخوا در مصاحبه‌ای با روزنامه پاکستانی دان گفت: «در مرحله نخست اخراج پناهجویان افغان، وظیفه آن‌ها شناسایی و اخراج پناهجویان بدون سند از این ایالت بود. در این تمامی افغان های بدون سند از خیبر پختونخوا اخراج و به افغانستان بازگشتند.»

به گفتۀ او اخراج این پناهجویان قابل توجیه بود اما اکنون اخراج و یا بدرفتاری با پناهجویان افغان که سند قانونی دارند، قابل توجیه هم نیست و نباید به اجرا گذاشته شود.

گفتنی است مدارک پناهجویان قانونی افغانستانی در پاکستان به دو دسته کارت‌های ACC و POR تقسیم می‌شوند. ACC به معنای سند شناسنامه افغانستانی‌هاست که روند توزیع آن بر اساس توافق حکومت پیشین افغانستان با پاکستان در سال ۲۰۱۷ آغاز شد. POR نیز به سندی گفته می‌شود که ثبت بودن پناهجویان نزد حکومت پاکستان را ثابت می‌کند. این سند بین سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در میان پناهجویان افغان توزیع شد.

به نظر می‌رسد در طرح جدید اخراج مهاجرین افغانستاین از پاکستان، اعتبار شناسنامه پناهجویان افغان یا ACC از سوی حکومت پاکستان لغو شده است. میر احمد روفی رئیس شورای مهاجرین افغان در پاکستان گفته بود: «مرحله دوم اخراج مربوط کارت های ACC است یعنی کارت های که دولت پاکستان توزیع کرده و آنرا ملغی قرار داد. منتظر استیم که اگر در مرحله سوم این موضوع مطرح شود. البته UNHCR و دولت پاکستان باید در این مورد تفاهم کنند.»

پیشنهاد:   «شهباز شریف» و افغانستان؛ آیا سیاست‌ پاکستان تغییر می‌کند؟

بر اساس آمار سازمان ملل متحد در پاکستان بیش از سه و نیم میلیون پناهجوی افغان بسر می‌برند که 1.3 میلیون نفر دارای مدرک POR هستند و حدود ۸۴۰ هزار نفر نیز شناسنامه شهروندی افغانستانی یا ACC دارند و حدود 1.4 میلیون نفر نیز فاقد هرگونه مدرک قانونی هستند. هر چند تعداد دقیق مهاجرین افغانستانی در پاکستان مشخص نیست.

بر اساس آمار های سازمان ملل متحد، از اول آبان سال گذشته تا اکنون بیش از ۵۵۰ هزار نفر از پناهجویان افغان از پاکستان اخراج شده‌اند یا به خواست خودشان به افغانستان بازگشته‌اند.

در این رابطه مطالعه ادامه اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان با رد مرز 125 خانواده پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=15284

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *