پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ احمد ترکبن، عضو هیئت مدیره بنیاد آموزش در سخنرانی خود اظهار داشت که این بنیاد یک سازمان جهانی است که با 480 موسسه آموزشی در 54 کشور جهان فعالیت می‌کند، 55 هزار دانش آموز آموزش می بینند و 9 هزار پرسنل آموزشی در این موسسات کار می‌کنند.

گفته می‎‌شود؛ بنیاد آموزش ترکیه به عنوان دروازه‌ای به عرصه آموزشی بین المللی ترکیه عمل می کند و هدفش تقویت تعامل فرهنگی و تمدنی است و راه را برای دستیابی به رفاه مشترک هموار می کند.

بنیاد آموزش ترکیه به همراه وزارت آموزش ملی ، TMF که توسط قانون مصوب ۱۷ژوئن ۲۰۱۶توسط پارلمان ترکیه تأسیس شد، تنها نهاد مجاز به ارائه خدمات آموزشی در خارج از کشور است.

به عنوان یک بنیاد آموزشی عمومی غیرانتفاعی، TMF حق دارد موسسات را از پیش دبستانی تا آموزش عالی اداره کند.

ترکبن با اشاره به اینکه افغانستان و ترکیه روابط تاریخی و فرهنگی مشترکی دارند، خاطرنشان کرد که فعالیت‌های آن‌ها در اینجا برای آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او با بیان اینکه دانشجویان فارغ التحصیل این مدارس به کشورشان در افغانستان خدمت می‌کنند، گفت: «ما می‌خواهیم فرزندان‌مان از سنین پیش دبستانی و ابتدایی با احساس احترام، شفقت، محبت و عدالت بزرگ شوند.

در همین حال، احمد توکور نماینده بنیاد آموزش افغانستان هم خاطرنشان کرد که آنها آینده افغانستان را با دانش آموزانی که آموزش می‌دهند می‌سازند.

او خطاب به خانواده‌های افغان گفت: “شما فرزندان کوچک خود را به ما بسپارید، ما آگاه هستیم که در حالی که دنیای معنوی و ذهنی فرزندان شما را می سازیم، آینده افغانستان را نیز می سازیم».

گفتنی است بنیاد آموزش ترکیه دارای 7 مهدکودک، 9 مدرسه ابتدایی، 15 مدرسه متوسطه و 15 دبیرستان در 16 منطقه در سراسر افغانستان است.

اختلافات مدارس افغان- ترک پس از کودتای نافرجام 2016 در ترکیه شدت گرفت که دولت ترکیه فتح‌الله گولن را متهم اصلی این کودتا دانست و به این دلیل خواهان متوقف شدن فعالیت مدارس افغان‌-‌ترک زیر نظر فتح الله گولن در افغانستان شد و از حکومت افغانستان خواست که مدارس افغان-ترک را به بنیاد آموزش ترکیه واگذار کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35438

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *