پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

محدودیت‌ مراسم عزاداری محرم در سه منطقه کابل؛ علمای شیعه با رسانه‌ها صحبت نکنند- ایراف نیوز

به گزارش ایراف؛ بربنیاد یک نامه رسمی که از سوی طالبان منتشر شده است، شیعیان تنها می‌توانند در ۳ حوزه عمدتاً شیعه‌نشین حق دارند که مراسم عزاداری برگزار کنند و در مناطقی که ساکنان اهل تسنن در آن بیشتر هستند، باید برگزاری مراسم عزاداری پشت درهای بسته انجام شود.

در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن امروز چهارشنبه، ۲۰ تیرماه به رسانه‌ها درز کرده، آمده است که کمیته‌ مشترک میان طالبان و عالمان دین شیعه روی برخی محدودیت‌ها برای چگونگی برگزاری مراسم عزاداری محرم توافق کرده‌اند.

بر بنیاد این نامه که صحت آن را دو تن از بزرگان اهل تشیع افغانستان نیز تایید کرده‌اند، طالبان برای برگزاری مراسم‌ دهه محرم محدودیت‌های بی‌پیشینه‌ای وضع کرده‌اند.

در این نامه آمده است که در بخش‌هایی که بیشتر ساکنان آن سنی‌ مذهب‌اند شیعیان‌ تنها در روزهای ۷ تا ۱۰ محرم حق عزاداری و برگزاری مراسم پشت درهای بسته را دارند.

طالبان بر نصب پرچم‌ها، نوحه‌خوانی‌ها و حضور دسته جمعی یا گروهی در مراسم عزاداری محدودیت و بر گفت‌وگوی شهروندان شیعه کشور با رسانه‌ها ممنوعیت وضع کرده‌اند.

گفتنی است که مقامات طالبان به‌گونه‌ی رسمی این نامه را تایید و یا رد نکرده‌اند.

در‌ این نامه نگاشته شده است که مراسم عزاداری باید بر بنیاد قوانین و اصول وضع شده از سوی طالبان برگزار شود.

مراسم تنها در تکیه‌خانه‌هایی (حسینیه) که طالبان آن را مشخص و تایید کرده باشند برگزار شود و فهرست نوحه‌خوانان نیز باید تعیین و از سوی طالبان تایید شده باشد.

در نامه همچنین گفته شده است که مراسم محرم باید مطابق با قوانین نافذه طالبان برگزار شود و مراسم‌ عزاداری باید تنها در تکیه‌ خانه‌هایی برگزار شوند که طالبان و عالمان شیعه آن را مشخص کرده باشند.

پیشنهاد:   انتقاد سراج‌الدین حقانی از اخراج کارمندان حکومت پیشین

بر بنیاد این نامه، افرادی که در مراسم‌ عزاداری نوحه‌خوانی می‌کنند، نام‌های‌شان باید با کمیته فرهنگی طالبان به اشتراک گذاشته شود.

طالبان گفته‌اند که با عالمان شیعه توافق کرده‌اند که به جز ۳ حوزه شهر کابل که بیشتر باشندگان آن اهل تشیع‌ هستند، در حوزه‌های دیگر این شهر مردم پشت درهای بسته عزاداری کنند.

طالبان همچنین گفته‌اند که شیعیان در بخش‌های بیشتر سنی نشین کابل حق ندارند به گونه‌ دسته جمعی به تکیه خانه‌ها بروند.

در نامه آمده است: «در حوزه‌هایی که شمار اهل تشیع در آن کم است برگزاری مراسم عزاداری تنها باید در تکیه‌‌خانه‌ها برگزار شود و مراسم علم‌برداری نیز باید تحت این شرایط برگزار شود. مردم (عزاداران) به‌گونه‌ دسته جمعی یا گر‌وهی به تکیه خانه‌ها نیایند، مردم (عزاداران) پس از ورورد به تکیه‌خانه دَرها را ببندند و مراسم را پشت درهای بسته برگزار کنند. در مراسم‌ تقریر، نوحه و دیگر موارد صوتی پخش نشود. در این مراسم مردم از تاریخ ۷ تا ۱۰ محرم می‌توانند حضور داشته باشند و در‌ روزهای دیگر اجازه برگزاری مراسم‌ دیگر در این تکیه خانه‌ها نیست.»

طالبان در این نامه مشخص نکرده‌اند که ۳ حوزه عمدتا شیعه نشین کابل کدام‌ها هستند؛

اما برای ساکنان این بخش‌ها نیز محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند.

به شمول این‌که پرچم‌ها تنها در تکیه خانه‌ها نصب شوند، در بلندگوها مرثیه و نوحه پخش نشود، خیرات یا نذرها تنها در تکیه‌خانه‌ها پخش شوند و شهروندان شیعه مذهب کشور حق گفتگو با رسانه‌ها را ندارند.

در این نامه آمده است که در حوزهایی از شهر کابل که بیشتر ساکنان آن اهل تشیع‌اند، مراسم را می‌توانند با این اصول برگزار کنند:

پیشنهاد:   پاکستان بار دیگر خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شد

– پرچم‌ها تنها در بخش‌هایی نصب شوند که به تکیه‌ خانه‌ها نزدیک باشند.

– دروازه‌ها (برای ورودی مراسم عزاداری) به تکیه خانه‌ها نزدیک بر پا شوند و در خیابان‌ها بر پا نشوند.

– در پرچم‌ها و پوسترها، نگاشتن شعارهای سیاسی، الفاظ نامناسب، تصویرها و اصطلاحات کشورهای دیگر منع است‌.

– پخش بیانیه‌ها، مرثیه‌ها و موارد دیگر صوتی در بلندگوها منع است زیرا صدای بلند آن باعث آزار و اذیت دیگر شهروندان می‌شود.

– محل پخش شربت‌ باید درون تکیه خانه‌ها باشد.

– شهروندان اهل تسنن کشور به مراسم (عزاداری) نباید دعوت شوند.

– (سینه زنی و خون ریختن) به هدف عزاداری منع است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28634

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *