دوشنبه 2 میزان 1403 برابر با Monday, 23 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، هدف از رویدادهای کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد پیشرفت در جهت محدود کردن سطح جهانی دی‌اکسید کربن (CO2) به 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح قبل از صنعتی است و در این بین کشورهای توسعه‌یافته برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای سازگاری و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی، کمک مالی جمع‌آوری می‌کنند.

براساس این گزارش،  بیست‌وهشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد سال گذشته برای دو هفته در شهر دبی امارات متحده عربی برگزار شد اما  این کنفرانس در شرایطی برگزار شد که افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای که متأثر از تغییرات اقلیمی در سال های اخیر بوده، نماینده آن در این کنفرانس بین‌المللی حضور نداشت.

در راستای عدم حضور افغانستان در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، رییس اداره حفاظت از محیط زیست طالبان اعلا کرد که  با وجود تلاش‌های اداره محیط زیست این نشست بدون حضور نماینده افغانستان در کنفرانس قبلی برگزار شد و به نظر می‌رسد، سازمان ملل موضوع حقوق بشری را با سیاست یکی کرده است.

نکته حائز اهمیت اینجاست که این نشست برای کشورهای توسعه نیافته مانند افغانستان از اهمیت فوق العاده برخوردار بود، زیرا اگر نماینده افغانستان در این نشست حضور داشت، مردم این کشور از حقوق محیط زیستی و فرصت‌های مالی بهره‌مند می‌شدند.

براساس نظریه فعالان این حوزه، موضوع تغییرات اقلیمی مختص به یک جغرافیا، منطقه و افغانستان نیست، بلکه بحث فرا منطقه ای و جهانی است و عدم حضور نماینده افغانستان در این نشست به معنای محروم کردن مردم افغانستان از حقوق محیط زیستی و فرصت های موجوده مالی از تغییرات اقلیمی است، زیرا در بیست‌وهشتمین نشست تغییرات اقلیمی، صندوق مالی تغییر اقلیم ایجاد شده و در نخستین روز این نشست برای کشورهای آسیب پذیر حدود ۵۰۰ میلیون دلار در این صندوق جمع آوری شد، بدین ترتیب انتظار می‌رود در بیست‌ونهمین نشست که باکو میزبانی آن را برعهده دارد، نماینده افغانستان نیز حضور داشته باشد.

ناگفته نماند که در 7 سپتامبر 2024 تاکایوشی کورومایا سفیر ژاپن در کابل طی دیداری که با مطیع‌الحق خالص رییس اداره حفاظت محیط زیست طالبان داشت، اعلام کرد که ژاپن تلاش می‌کند تا نمایندگان افغانستان در کنفرانس آینده تغییرات اقلیمی که به میزبانی آذربایجان برگزار می‌شود، حضور داشته باشند.

موضوع تغییرات اقلیمی تداخلی با سیاست ندارد و کاملا حقوق بشری است و تطبیق پروژه های محیط زیستی به نفع مردمی است که آسیب دیده از تغییرات اقلیمی هستند. افغانستان به طور عملی آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی است و به عنوان یک کشور آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی، در رده ششم قرار دارد؛ همچنین، بخش‌های کشاورزی و آب افغانستان به طور عملی از تغییرات اقلیم آسیب می بینند.

تعلیق کمک‌های مالی تغییرات اقلیم در افغانستان، یک فاجعه و ظلم در حق مردم نیازمند افغانستان است و این روند موجب می‌شود تا اداره محیط زیست کشور در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی عملکرد مثبت و تاثیر گذاری نداشته باشد؛ بدین ترتیب حضور نماینده افغانستان در بیست و نهمین دوره کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد الزامی است.

بیست و نهمین دوره کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP) که هرساله به‌میزبانی کشورهای متفاوت برگزار می‌شود، از 11 تا 22 نوامبر 2024 در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35925

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *