شنبه 9 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 29 June , 2024
۴ میلیون نفر در افغانستان به مواد مخدر معتاد هستند-ایراف

به گزارش ایراف، این نهاد امروز چهارشنبه، ۶ تیر به در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در صفحه ایکس خود نوشته که برای درمان معتادان در پنج ولایت افغانستان داروهای ترک اعتیاد توزیع می‌کند.

این سازمان تعداد کل معتادان به مواد مخدر را ۴ میلیون تن تخمین زده و گفته که ۳۵ درصد معتادان زنان هستند.

پیشتر مقام‌های طالبان گفته بودند که ده درصد از مردم افغانستان در سال ۱۴۰۰ و پس از تسلط این گروه بر افغانستان به مواد مخدر معتاد بودند.

این گروه همچنین از انتقال معتادان مواد مخدر به مراکز درمانی ترک اعتیاد خبر داده بودند.

رادیوی دولتی پاکستان روز چهارشنبه گزارش داد که نیروهای مرزی ایالت بلوچستان صدها بسته حاوی مواد مخدر شیشه و تریاک را در مرز با افغانستان کشف و ضبط کردند.

ارزش این محموله‌های مواد مخدر بیش از ۳۴۰ میلیون روپیه تخمین زده شده است. گفته شده این محموله‌ها در عملیاتی در منطقه نوکندی بلوچستان به دست آمده است.

طبق گزارش نیروهای مرزی پاکستان، این محموله‌ها شامل ۲۹۵ بسته شیشه به ارزش ۳۳۹ میلیون روپیه و ۱۶ بسته تریاک به ارزش ۱.۶۸ میلیون روپیه بوده است.

علاوه بر بسته‌های مواد مخدر، دو قبضه سلاح کلاشینکوف به همراه گلوله و تجهیزات مدرن ارتباطی نیز کشف و ضبط شده است. تاکنون چندین محموله بزرگ مواد مخدر در کشورهای دیگر کشف شده‌اند.

اداره مبارزه با مواد مخدر پاکستان چندی پیش از کشف و ضبط یک‌ محموله ۲۲۴ کیلوگرم مت‌آمفتامین در کراچی که قرار بود به بلجیم قاچاق شود، خبر داد.

چندی قبل نیز سرهنگ محمد محمودی، فرمانده هنگ مرزی تایباد گفته بود: هفت قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد خراسان رضوی در حین کنترل مسافران ورودی به کشور دستگیر شدند.

وی افزود: مرزبانان هنگ تایباد در ایست و بازرسی ۱۷ شهریور حین کنترل مسافران ورودی به کشور از هفت قاچاقچی مواد مخدر بیش از پنج کیلوگرم مواد مخدر بلعی و همچنین جاساز شده در کفش‌هایشان کشف کردند.

محمودی بیان کرد: در این عملیات مرزبانان هنگ تایباد پنج تبعه کشور افغانستان را که به صورت غیرقانونی قصد ورود به کشور را داشتند، دستگیر و در بازرسی از آنها ۳۰۶ بسته آب بندی شده به وزن چهار کیلو و ۳۰۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک و هرویین پودری بلعی کشف کردند.

فرمانده هنگ مرزی تایباد ادامه داد: مرزبانان هنگ در عملیات دیگری ۲ قاچاقچی مواد مخدر نیز که یک کیلوگرم مواد مخدر تریاک و حشیش را ماهرانه در کفش های خود جاساز کرده بودند، دستگیر شدند. این قاچاقچیان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

از سوی دیگر سردار احمدعلی گودرزی افزود: مرزبانان هنگ مرزی میرجاوه با اشراف اطلاعاتی و رصد تحرکات در مناطق مرزی، به سرنخ‌ هایی از قصد عناصر متجاوز مسلح و قاچاقچیان موادمخدر برای ورود به خاک کشور در منطقه مرزی استان سیستان و بلوچستان دست پیدا کردند که در همین راستا با برنامه‌ریزی دقیق عملیاتی، تشدید اقدامات کنترلی را در دستورکار خود قرار دادند.

وی بیان کرد: قاچاقچیان که قصد داشتند موادمخدر را در فرصتی مناسب وارد کشور کنند، به محض مشاهده مرزبانان و به علت حجم زیاد آتش آنان، زمین گیر شده و خود را تسلیم مأموران کردند.

در این درگیری مرزبانان ضمن دستگیری سه قاچاقچی مسلح، مقدار ۵۸۱ کیلوگرم انواع مواد افیونی شامل ۲۵۳ کیلوگرم مرفین، ۹۸ کیلوگرم شیشه، ۳۵ کیلوگرم هروئین و ۱۹۵ کیلوگرم تریاک را کشف و ضبط کردند.

گودرزی با بیان اینکه تحقیقات تکمیلی در خصوص این پرونده درحال انجام است، گفت: برای سه متهم دستگیرشده نیز پرونده‌ای تشکیل شده و آنان برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند.

بسیاری از کشورهای همسایه افغانستان و آسیای میانه از ادامه قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهایشان نگران‌اند. نگرانی‌ها در خصوص موضوع مواد مخدر در افغانستان هنوز وجود دارد و جامعه جهانی و ایران نگران این بحران هستند. امید است در دوحه ۳ به این موضوع پرداخته شود.

این در حالی است که پاکستان از کشف صدها بسته مواد مخدر در مرز با افغانستان خبر داد.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26431

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها