پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

در ۳ ماه گذشته ده‌ها هزار نفر از افغانستان خارج شده‌اند

به گزارش ایراف، سازمان بین‌المللی مهاجرت که متعلق به سازمان ملل است می‌گوید که در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۸۵۸‌هزار نفر به افغانستان بازگشته‌اند.

این سازمان بین‌المللی روز چهارشنبه، ۲۷ تیرماه گفت که افغان‌ها عمدتاً به علت یافتن فرصت‌های اقتصادی و حس بیشتر امنیت به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. همچنین برخی به علت درمان و دیدار با اعضای خانواده به طور کوتاه مدت افغانستان را ترک می‌کنند.

به گزارش این سازمان، دلیل عمده بازگشت افغان‌ها به کشور، اخراج آنان از ایران و پاکستان است که در ماه‌های اخیر تشدید شده است.

به گفته این سازمان، میزان بازگشت به افغانستان در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد بیشتر شده است.

سازمان ملل بارها در مورد بحران بشری و ناامنی غذایی در افغانستان هشدار داده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که این وضعیت باعث شده افغان‌ها برای یافتن کار به کشورهای دیگر بروند. مقصد عمده این مهاجران، ایران و پاکستان است.

پیش از این طالبان در گفتگو با کشورهای همسایه میزبان مهاجرین افغان از آنها خواسته است که روند اخراج مهاجرین را متوقف کنند تا با ایجاد شرایط مناسب آنها داوطلبانه به کشور باز گردند.

برخی کارشناسان مطرح می‌کنند که موضوع مهاجرت یک مسئله بین‌المللی است و بسیاری از کشورها درگیر این مشکل هستند. پس نباید از مهاجرین برای اهداف گوناگون استفاده ابزاری کرد.

این در حالی است که گفته می‌شود، ۳۲۲ خانواده مهاجر که شامل ۵۸۳ نفر می‌شود هفته گذشته به افغانستان بازگشته‌اند.

وزارت مهاجرین طالبان گفته است که این خانواده‌ها از طریق گذرگاه‌های تورخم، سپین بولدک، راه ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان بازگشته‌اند.

پیشنهاد:   کاظمی قمی: تداوم بحران در افغانستان گریبانگیر اروپا خواهد شد

این در حالی است که برای بسیاری از مهاجرین بازگشت کننده به افغانستان زمینه‌های کاری وجود ندارد و سازمان‌های امدادرسان بودجه کافی برای تامین معيشت این خانواده‌ها در اختیار ندارند.

فقر علت اصلی مهاجرت افغانستانی‌ها است.

جامعه جهانی اگر فکری در این خصوص نکند شمار مهاجرین افغان روز به روز افزایش می‌یابد.

همچنین در ایران و پاکستان به دلیل جمعیت بالای مهاجرین و مشکلات بزرگ اقتصادی موجود در این کشورها تلاش‌های فشرده برای ساماندهی پناهجویان جریان دارد. در حالی که کمک‌های سازمان‌های جهانی بسیار ناچیز است.

برهمین اساس میزبانی این دو کشور در طولانی مدت ممکن به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر با اخراج مهاجرین نیز شرایط برای مردم افغانستان سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29591

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *