پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تلاش طالبان برای آزادی زندانیان افغان‌ در کشورهای دیگر

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، ضمن بیان اینکه این وزارت زندانیان افغان زیادی را از کشورهای مختلف آزاد کرده است، گفت که برای آزادی دیگر زندانیان نیز تلاش می کند.

به گزارش ایراف، ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت که این وزارتخانه تاکنون زندانیان بسیاری را از کشورهای مختلف آزاد کرده و به افغانستان بازگردانده است.

او گفت که در سه سال گذشته، وزارت خارجه طالبان شهروندان افغانستان را که در کشورهای مختلف چون ایران، پاکستان و امارات زندانی بوده اند آزاد کرده است.

تکل همچنین افزود که اکنون نیز تلاش ها برای حل این مساله به صورت جدی در جریان است.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه ایران اعلام کرد که شهروندان افغانستان 95 درصد زندانیان خارجی در این کشور را تشکیل می دهند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه همچنین افزوده است که پیگیری های لازم برای انتقال محکومان واجد شرایط در جریان است که امیدواریم به نتیجه برسد.

پیش از این نیز در خردادماه سال جاری، عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان با اشاره به شرایط مطلوب زندان‌های کشور در مقایسه با دیگر کشورها، گفت: اکنون بالغ بر هشت هزار زندانی خارجی در داخل کشور داریم.

او افزود بیشترین آمار زندانیان خارجی در زندانی‌های ایران مربوط به افغانستان است و تلاش ما این است که همه آنها را به کشورشان  بازگردانیم، اما در افغانستان به دلیل ضعف‌های زیرساختی این امکان مهیا نشده است چون زندانیانی که به کشور متبوع خود منتقل می‌شوند باید ادامه دوران محکومیت را در زندان‌های کشور خود بگذرانند.

پیشنهاد:   رهبران سیاسی و مقامات افغانستان: غم‌شریک مردم ایران هستیم

معاون وزیر دادگستری از آغاز مرحله جدید انتقال زندانیان اتباع افغانستان خبر داده و گفته بود: نظام حقوق داخلی در افغانستان از سامان خوبی برخوردار نیست و در حال رایزنی هستیم تا نشست مشترکی با کمیته انتقال محکومان افغانستان داشته باشیم و راهکارهایی را برای انتقال زندانیان شناسایی کنیم تا زندانیان افغانستانی به کشور خود بازگردانده شوند.

در این رابطه مطالعه معاون وزیر دادگستری: افغانستانی ها بیشترین زندانیان خارجی ایران هستند- مرحله جدید انتقال زندانیان اتباع افغانستان آغاز می شود پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29241

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *