جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه، ۱۹ شهریور گزارش دادند که این پناهجویان طی هشت عملیات جداگانه در روستاهای بیگادیچ، ساواش‌تپه و آیوالیک در روزهای ۱۲ تا ۱۸ شهریور شناسایی و بازداشت شده‌اند.

گزارش شده است که این پناهجویان در چند عملیات جداگانه هنگام تلاش برای خروج «غیرقانونی» از ترکیه شناسایی و بازداشت شده‌اند. در این عملیات سه خودروی حامل پناهجویان کشف و ضبط شده و سه نفر دیگر به اتهام قاچاق انسان بازداشت و راهی دادگاه شده‌اند.

افغان‌ها جمعیت عمده پناهجویان ترکیه را تشکیل می‌دهند. براساس گزارش‌ها، پلیس این کشور از آغاز سال جاری میلادی تاکنون هزاران مهاجر افغان را از این کشور اخراج کرده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز یکشنبه اعلام کرد که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱۶ هزار و ۲۵۷ افغان از ترکیه به کشور بازگشته‌اند.

طبق گزارش این سازمان، این افراد که بیشتر برای جستجوی کار به ترکیه رفته بودند به دلیل آزار و اذیت پلیس، نبود فرصت کاری و بازداشت و زندانی شدن از سوی نیروهای امنیتی ترکیه، به کشور بازگشته‌اند.

شماری از شاهدان در صحبت با خبرگزاری ها گفته‌اند که مسئولان،‌ محافظان و زندان‌بانان در بازداشتگاها و اردوگاه‌های ترکیه با مهاجران و پناهجویان افغان بسیار بدرفتاری می‌کنند و این شهروندان در شرایطی «غیرانسانی و ناگوار» در بازداشت به‌سر می‌برند.

در سال‌های اخیر ترکیه سختگیری‌های بیشتری را بر مهاجران و پناهجویان وضع کرده و روزانه ماموران امنیتی شمار زیادی از آن‌ها را متوقف می‌کنند و در صورتی که مدرک اقامت نداشته باشند بازداشت و سپس پس از طی مراحل «چند ماهه» رد مرز می‌کنند.

«اردوگاه گیرکندرمه مرکزی» یکی از بازداشتگاه‌های مهاجران و پناهجویان افغان در شهر ازمیر است که به گفته منابع صدها تن از اتباع خارجی، از جمله شهروندان افغانستان، در آن‌ نگهداری می‌شوند.

طالبان پیشتر گفته بودند که برای رسیدگی به این مشکل با مقامات ترکیه صحبت و هیئت‌هایی را به این منظور اعزام کرده‌اند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ شمار پناهجویان و مهاجران افغان در کشورهای همسایه افغانستان و همچنین ترکیه افزایش یافته است. با آن که ایران،‌ پاکستان و ترکیه در دو سال گذشته ده‌ها هزار نفر را به‌اجبار به افغانستان بازگردانده‌اند، آمار مهاجرت‌های «غیرقانونی» هنوز بالاست.

 

بنا به آمارها ترکیه تنها در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۳ هزار پناهجوی افغان را به افغانستان «اخراج اجباری» کرده است. این افراد با ۲۰ پرواز چارتر به کابل و به مسئولان طالبان تحویل داده شده‌اند. این کشور همچنین در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۵ هزار افغان را اخراج کرده است.

گفتنی است که رهبر این گروه ایمن الظواهری، یک سال پس از سقوط کابل در این شهر توسط هواپیماهای بی شرنشین ایالات متحده کشته شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34913

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *