شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر

به گزارش ایراف، احمدرضا رادان؛ فرمانده نیروی انتظامی ایران در مراسمی که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تهران برگزار شد، گفت: امروز آثاری از کاهش کشت دیده نمی‌شود، یکی از دلایل افزایش کشت در کشور همسایه ما حضور آمریکایی‌ها در آن کشور بود، نه تنها در مدتی که آمریکایی‌ها در این کشور حضور داشتند شاهد کاهش نبودیم، بلکه افزایش چشمگیر کشت مواد مخدر را شاهد بودیم، در حقیقت حضور آمریکایی‌ها در کشور همسایه، سرآغازی برای نابودی جوانان کشور‌های دنیا در حوزه مواد مخدر بود.

فرمانده فراجا افزود: با افزایش کشت تمایل به افزایش ترانزیت و مصرف صورت گرفت و جوان‌ها و کشور‌های بیشتری را درگیر کرد؛ این قصه همواره استکبار است که غیر از تباهی و نیستی چیز دیگری را به ارمغان نمی‌آورد و فقط با دروغ و عملیات روانی ذهن مردم دنیا را به سمتی دیگر، به غیر از واقعیت سوق می‌دهد.

سردار رادان خطاب به کشور‌های غربی گفت: اگر این تلاش مردم و رزمندگان ما در جمهوری اسلامی ایران نبود، بدانید که قطعا درگیری‌های شما در موضوع مواد مخدر در کشورتان بیش از پیش صورت می‌گرفت و می‌توانست جوان‌ها و قدرت فکر و اندیشه کشور شما را به مخاطره جدی بیندازد.

طالبان: مواد مخدر افغانستان کشورهای همسایه و جهان را تهدید نمی‌کند

این در حالی است که عبدالمتین سخنگوی وزارت امور داخله طالبان ا‌دعا می‌کند: مواد مخدر تهدید جهانی است و مبارزه با این پدیده نیازمند اقدامات و مبارزه مشترک کشورها و سازمانهای بین المللی را دارد.

وی در ادامه مدعی شد: طالبان در امر مبارزه با مواد مخدر متعهد است و توانسته است که در زمان کم و با امکانات محدود دامنه مواد مخدر را از افغانستان برچیند. با اطمینان گفته می‌توانیم که در حال حاضر هیچ تهدیدی ناشی از پدیده مواد مخدر از جانب افغانستان به کشورهای همسایه و جهان وجود ندارد و در مقابل ما آرزومندیم که سازمان‌های بین‌المللی نیز در زمینه فراهم‌سازی ‏امکانات به خصوص بدیل معیشت برای دهاقین افغانستان، با امارت اسلامی همکاری نمایند.

مبارزه با مواد مخدر در افغانستان نیازمند عزم جهانی است

در همین حال، سردار احمدعلی گودرزی اظهار داشت: تا زمانی افغانستان کشوری فقیر، بی‌ثبات و محروم باشد تهدید ناشی از مواد مخدر و تنگناهای متعدد و پیچیده ناشی از آن برای ایران پایدار خواهد بود.

سردار گودرزی گفت: مبارزه با مواد مخدر نه تنها نیازمند هماهنگی و همکاری تنگاتنگ سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و ایران است بلکه به عزم بین‌المللی برای کمک به شیوه تولید، کشت و زرع در افغانستان وابسته است.

دستگیری ۷ قاچاقچی در مرز تایباد

از سوی دیگر سرهنگ محمد محمودی، فرمانده هنگ مرزی تایباد روز یکشنبه گفته بود: هفت قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد خراسان رضوی در حین کنترل مسافران ورودی به کشور دستگیر شدند.
وی افزود: مرزبانان هنگ تایباد در ایست و بازرسی ۱۷ شهریور حین کنترل مسافران ورودی به کشور از هفت قاچاقچی مواد مخدر بیش از پنج کیلوگرم مواد مخدر بلعی و همچنین جاساز شده در کفش‌هایشان کشف کردند.

محمودی بیان کرد: در این عملیات مرزبانان هنگ تایباد پنج تبعه کشور افغانستان را که به صورت غیرقانونی قصد ورود به کشور را داشتند، دستگیر و در بازرسی از آنها ۳۰۶ بسته آب بندی شده به وزن چهار کیلو و ۳۰۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک و هروئین پودری بلعی کشف کردند.

فرمانده هنگ مرزی تایباد ادامه داد: مرزبانان هنگ در عملیات دیگری ۲ قاچاقچی مواد مخدر نیز که یک کیلوگرم مواد مخدر تریاک و حشیش را ماهرانه در کفش های خود جاساز کرده بودند، دستگیر شدند. این قاچاقچیان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

از سوی دیگر سردار احمدعلی گودرزی افزود: مرزبانان هنگ مرزی میرجاوه با اشراف اطلاعاتی و رصد تحرکات در مناطق مرزی، به سرنخ‌ هایی از قصد عناصر متجاوز مسلح و قاچاقچیان موادمخدر برای ورود به خاک کشور در منطقه مرزی استان سیستان و بلوچستان دست پیدا کردند که در همین راستا با برنامه‌ریزی دقیق عملیاتی، تشدید اقدامات کنترلی را در دستورکار خود قرار دادند.

وی بیان کرد: قاچاقچیان که قصد داشتند موادمخدر را در فرصتی مناسب وارد کشور کنند، به محض مشاهده مرزبانان و به علت حجم زیاد آتش آنان، زمین گیر شده و خود را تسلیم مأموران کردند.

در این درگیری مرزبانان ضمن دستگیری سه قاچاقچی مسلح، مقدار ۵۸۱ کیلوگرم انواع مواد افیونی شامل ۲۵۳ کیلوگرم مرفین، ۹۸ کیلوگرم شیشه، ۳۵ کیلوگرم هروئین و ۱۹۵ کیلوگرم تریاک را کشف و ضبط کردند.

گودرزی با بیان اینکه تحقیقات تکمیلی در خصوص این پرونده درحال انجام است، گفت: برای سه متهم دستگیرشده نیز پرونده‌ای تشکیل شده و آنان برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند.

نگرانی‌ها در خصوص موضوع مواد مخدر در افغانستان هنوز وجود دارد و جامعه جهانی و ایران نگران این بحران هستند. امید است در دوحه ۳ به این موضوع پرداخته شود.

پیش از این دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در دیدار با «رزا اتانبایوا» درخواست کرد سازمان ملل قاچاق مواد مخدر از افغانستان را به عنوان یک تهدید در نظر بگیرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26133

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها