جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم گفت: علیرغم اینکه سازمان ملل و یونسکو باید هزینه‌ای را در قبال حمایت از اتباع بیگانه به ایران پرداخت کنند، اما از سال ۹۷ تا کنون حتی یک سِنت هم بابت حمایت از اتباع بیگانه به ایران پرداخت نشده. 

وی در ادامه مطرح کرد: این در حالی است که ایران به اتباع بیگانه به ویژه افغانستانی‌هایی که در ایران حضور دارند همه نوع خدماتی اعم از آب، برق، گاز و غیره ارائه داده‌ و آنها نیز همچون ملت ایران از یارانه آب و برق و گاز بهره‌مند هستند.

آصفری در ادامه بیان کرد: اشتغال افغانستانی‌ها در ایران و خدماتی که در قبال بهداشت و درمان و آموزش و پرورش دریافت می‌کنند، برای کشور ما دارای بار مالی زیادی است؛ اما متاسفانه مجامع بین‌المللی که موظف هستند بخشی از کمک‌های خود را جهت حل مسائل خدماتی اتباع در خدمت ایران بگذارند، در طول چند سال گذشته نسبت به این کار اقدام نکرده‌اند.

پیش از این وزارت مهاجرین طالبان آمار داده که در یک هفته گذشته، بیش از ۳۰ هزار مهاجر افغان از ایران، پاکستان و ترکیه دوباره به افغانستان بازگشته‌اند.

در این میان، برخی از مهاجران افغان که برای کار به کشورهای همسایه رفته‌اند، از دشوار شدن شرایط زندگی و بدرفتاری‌ها در این کشورها شکایت دارند.

این در حالی‌ست که به‌تازگی پاکستان و ایران از اجرایی‌شدن طرح‌های‌شان برای اخراج مهاجران غیرقانونی از این کشورها در آینده‌های نزدیک خبر داده‌اند.

از سوی دیگر زنگ خطر افزایش بی‌رویه اتباع افغان در ایران از سال گذشته به صدا درآمده و تا امروز به صورت ممتد ادامه پیدا کرده است. برخی آمار این مهاجران همسایه را حدود ۱۰ میلیون نفر برآورد کردند. 

فقر علت اصلی مهاجرت افغانستانی‌ها است. جامعه جهانی اگر فکری در این خصوص نکند مهاجرین افغان روز به روز افزایش می‌یابد.

همچنین در ایران و پاکستان به دلیل جمعیت بالای مهاجرین و مشکلات بزرگ اقتصادی موجود در این کشورها تلاش‌های فشرده برای ساماندهی پناهجویان جریان دارد. در حالی که کمک‌های سازمان‌های جهانی بسیار ناچیز است. برهمین اساس میزبانی این دو کشور در طولانی مدت ممکن به نظر نمی‌رسد.

با اخراج مهاجرین نیز شرایط برای مردم افغانستان سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35679

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *