شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
گوترش: روی صلح و ثبات کشورها سرمایه‌گذاری کنید

دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی «خلع سلاح و آگاهی از عدم گسترش آن» از رهبران جهان خواسته که روی صلح و ثبات در کشورها سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش ایراف، همزمان با روز جهانی «خلع سلاح و آگاهی‌ از عدم گسترش آن» آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که رهبران جهان، باید از به‌کارگیری تجهیزات جنگی مرگبار جلوگیری کنند.

گوترش گفت: «امروز به ما یادآوری می‌کند که خلع سلاح و عدم اشاعه آن نه‌تنها برای آینده صلح‌آمیز، بلکه برای موجودیت ما نیز نیاز است. رهبران جهان باید با تقویت سیستم‌ها و ابزارهایی که از تکثیر و به کارگیری سلاح‌های مرگبار جلوگیری می‌کنند، از جمله معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، روی صلح سرمایه‌گذاری کنند.»

در این روز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان نیز می‌گوید که پس از روی حکومت سرپرست در افغانستان در این کشور تمامی تجهیزات جنگی از افراد غیرمسوول گردآوری شده و به انبارها انتقال یافته‌اند.

برخی آگاهان درباره این‌که افغانستان و کشورهای دیگر چگونه می‌توانند از حمل و نقل سلاح‌های جنگی به گونه‌ غیرقانونی جلوگیری کنند، دیدگاه‌های گوناگونی دارند.

گفتنی است که قطعنامه ای به مناسبت روز جهانی خلع سلاح و آگاهی‌بخشی از گسترش آن در سال ۲۰۲۱ به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد و پس از تصویب آن در سال ۲۰۲۲ همه‌ساله از آن در برخی از کشورهای جهان تجلیل می‌شود.

پیشنهاد می شود: صلح و ثبات افغانستان در گرو تفاهم ملی است 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=8839

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها