دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

افغانستان: «دیورند» یک خط فرضی است؛ مرز رسمی نیست

نورالله نوری؛ ووزیر امور مرزها و قبایل حکومت سرپرست افغانستان گفته که هیچ مرز رسمی یا بین‌المللی میان افغانستان و پاکستان وجود ندارد و «دیورند» یک خط فرضی است؛ مرز رسمی نیست.

بنا بر گزارش ایراف، نورالله نوری، وزیر امور مرزها و قبایل حکومت سرپرست افغانستان در بازدید از گذرگاه مرزی تورخم گفته است خط مرزی میان دو کشور موسوم به «خط دیورند»، یک خط «فرضی» است.

وی می‌گوید: «ما با پاکستان خط فرضی دیورند را داریم، مرز رسمی نداریم، نقطه صفر مرزی هم نداریم. بین ما یک خط فرضی است.»

خط دیورند در سال ۱۸۹۳ قلمرو میان حکومت افغانستان و هند بریتانیایی را مشخص کرد و عبدالرحمن، پادشاه وقت افغانستان و سرمورتیمور دیورند، نماینده انگلیس آن را امضا کردند.

در همین حال، فعالان پشتون می‌گویند اعتراضات آن‌‌‌ها در شهرک مرزی چمن در ایالت بلوچستان در مورد تردد با ویزا (روادید) میان دو کشور را بیش از «۱۰۰ روز» ادامه داده‌اند.

پیشتر پاکستان که گذرگاه مرزی پرتردد تورخم را ۱۱ روز به خاطر ویزای رانندگان و بیماران بسته بود، روز سه‌شنبه باز کرد.

قبلاً رانندگان کامیون‌ها و بیماران افغان، به صورت استثنایی، می‌توانستند بدون ویزا به دوطرف مرز تردد کنند. اما پاکستان داشتن ویزا برای رانندگان را هم الزامی کرده است. بیماران نیز اجازه یافته‌اند که دوباره بدون ویزا برای درمان به پاکستان بروند.

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که تا پایان ماه مارس به رانندگان فرصت داده‌اند تا ویزا بگیرند و تا آن زمان از داشتن ویزا معاف خواهند بود؛ اما کمیسار حکومت سرپرست افغانستان گفته است که تردد در این مسیر مانند گذشته خواهد بود.

پیشنهاد:   رایزنی با 3 کشور همسایه افغانستان برای صادرات میوه تازه

پیش‌تر طالبان خطاب به پاکستان گفته بود: توافق نشود گذرگاه‌های تورخم و خرلاچی برای همیشه بسته خواهد شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=3034

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *