توافق بر سر آتش‌بس در مرز افغانستان و پاکستان

رسانه های پاکستانی از توافق آتش بس میان نظامیان پاکستانی و افغانستان خبر داده اند. این آتش بس پس از درگیری های چند روز گذشته در منطقه مرزی دو کشور است.

به گزارش ایراف، جرگه ای متشکل از بزرگان قبایل و مقامات پاکستان و افغانستان در مورد آتش بس برای بازگشایی گذرگاه مرزی برای مسافران و فعالیت های تجاری در منطقه قبیله ای کرم، روز گذشته ایجاد و بر روی آتش بس توافق کردند.

جلال بنگاش، یکی از بزرگان قومی و یکی از اعضای جرگه به خبرنگاران گفت که جرگه تصمیم به بازگشایی مرز پاکستان و افغانستان در کرم به دنبال توافق آتش بس صورت گرفته، دارد.

در این دیدار علما، بزرگان قبایل و مقامات دو کشور حضور داشتند که با آتش بس و بازگشایی مرزها موافقت کردند. آنها همچنین تصمیم گرفتند یک کمیته مشترک برای حفظ صلح در منطقه مرزی و حل اختلافات از طریق گفتگو تشکیل دهند.

در همین رابطه جلال خان از اعضای این جرگه بر لزوم رعایت آتش بس برای تسریع در بازگشایی مرزها توسط دو طرف تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد که به زودی جرگه دیگری برای نهایی شدن این توافق تشکیل خواهد شد.

روز گذشته طلوع نیوز نیز گزارش داد که پس از چهارروز درگیری در امتداد خط دیورند در پکتیا با وساطت بزرگان قومی از هردوطرف آتش بس حاصل و جنگ به پایان رسیده است. همچنین این گزارش افزوده که اعضای این جرگه مشترک گفته اند که پس از یک هفته، بزرگان قومی از هر دو طرف توافق کردند که یک کمیته 40 نفره برای رسیدگی به مسائل پیش آمده در دو طرف خط دیورند تشکیل دهند.

این توافق در پی درگیری های اخیر در منطقه مرزی ولایت پکتیا صورت گرفته است. از دوشنبه هفته گذشته درگیری میان نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی در منطقه خط دیورند صورت گرفت که در نتیجه آن 5 غیرنظامی کشته و 5 نفر دیگر زخمی شدند. همچنین در نتیجه این درگیری ها شمار زیادی از خانواده های افغان بیجا شده و تاکنون به علت نگرانی از درگیری های مجدد به خانه هایشان بازنگشته اند.

تنش ها بین پاکستان و افغانستان از زمان به دست گرفتن قدرت توسط دولت طالبان در سال 2021 افزایش یافته است. به طوری که مرز بین دو کشور در جریان درگیری های مرزی چندین بار بر روی رفت و آمد بسته شد.

در این رابطه مطالعه پایان درگیری ها در پکتیا با 10 کشته و زخمی پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=20354

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها