تشدید فشار بر مهاجران تاجیک در روسیه

آندره سرینکو، کارشناس روس در امور آسیای مرکزی و افغانستان می‌گوید که حمله تروریستی 22 مارس در تالار شهر کروکوس مسکو که توسط داعش خراسان انجام شد، واکنش‌های منفی دولتی و مردمی روسیه را علیه مهاجران تاجیک و احساسات ضد روسی را در تاجیکستان برانگیخت.

به گزارش ایراف، این کارشناس روس می نویسد: پس از حمله تروریستی، شهروندان تاجیک مقیم روسیه تحت فشار ناگهانی و اقدامات ارعاب‌انگیز مسکو قرار گرفتند. اطلاعاتی نیز وجود دارد که این اقدامات نسبت به سایر شهروندان آسیای مرکزی انجام شده است.

اخباری درحال منتشر شدن است مبنی بر تهاجم و بازداشت‌های جمعی مهاجران کاری تاجیک مقیم مسکو توسط نیروهای ویژه این کشور.

این کارشناس در این مورد نوشته است: در پاسخ به این اقدام افراطی روسیه، احساسات ضد روسی در تاجیکستان تشدید شده است و با توجه به برخی اطلاعات، این روند به سرعت در حال شتاب گرفتن است.

برخی سیاستمداران روسیه نیز خواستار برقراری رژیم ویزا با تاجیکستان شده اند، و در تاجیکستان برخی از کارشناسان شروع به دامن زدن به موضوع اخراج پایگاه نظامی 201 فدراسیون روسیه از جمهوری کرده اند.

به گفته آندره و برخی کارشناسان، یکی از اهداف داعش با این حمله تروریستی، دور کردن مردم آسیای مرکزی از روسیه بوده است.

همچنین برخی از کارشناسان تاکید می کنند که افزایش روس‌ستیزی در میان مردم تاجیکستان و آسیای مرکزی از اهداف ضدروسی آمریکا در منطقه است و باز شدن بحث اخراج پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه از تاجیکستان که کم‌سابقه است، کاملا مطابق با اهداف واشنگتن در آسیای مرکزی است. چنانی که حتی از باز شدن مقطعی چنین بحثی در محافل تاجیکستان، ابزار نرم آمریکا از آن بهره خواهد گرفت.

درباره ی تأملاتی بر حادثه تروریستی مسکو بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=11603

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *