تحریم برنامه موشکی پاکستان توسط آمریکا- ایراف

 آمریکا چهار شرکت خارجی را به جرم فروش تکنولوژی مدرن موشک بالستیک به پاکستان تحریم کرد. اسلام‌آباد این تصمیم را غیرقابل قبول خوانده و آمریکا را به اتخاذ رویکرد دوگانه متهم کرده است.

بنابرگزارش خبرگزاری ایراف، شرکت هایی از کشورهای چین و بلاروس از سوی آمریکا متهم هستند که به پاکستان برای توسعه و پیشبرد فن آوری های موشکی، تجهیزات حساس فروخته است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید این خبر مدعی شد: این تحریم ها در راستای جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی در جهان صورت گرفته است.

وی گفت: این شرکت ها فن آوریهایی در اختیار پاکستان قرار داده اند که میتواند به ساخت موشک های دور برد هسته ای کمک کند.

لازم بذکر است که در سال 2023 نیز آمریکا سه شرکت چینی را به جرم کمک به پاکستان برای توسعه موشک های دور برد هسته ای تحریم کرده بود. پاکستان به دلیل رقابت با هند دشمن سنتی خود سیاست توسعه سلاح های هسته ای را با هدف بازدارندگی دنبال می کند

اسلام آباد: رویکرد دوگانه آمریکا را قبول نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان امروز در بیانیه‌ای به اقدام وزارت امور خارجه آمریکا در تحریم چهار نهاد چینی و بلاروسی بخاطر همکاری با پاکستان در حوزه موشک‌های بالستیک و دوربرد واکنش نشان داد.

ممتاز زهرا تاکید کرد ‌که پاکستان استفاده سیاسی از رژیم کنترل صادرات تسلیحاتی را رد و تاکید می‌کند که چنین اقلامی دارای کاربردهای تجاری مشروع هستند لذا اجتناب از اعمال خودسرانه در حوزه کنترل‌های صادراتی مهم است.

وی افزود: نیاز به بحث و گفت‌وگو بین طرف های ذیربط برای مکانیسمی عینی جهت تضمین دسترسی به فناوری در راستای توسعه اجتماعی-اقتصادی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان افزود: این یک واقعیت است که همان حوزه‌های قضایی که مدعی اعمال کنترل‌های شدید منع اشاعه هستند، از الزامات مجوز برای فناوری‌های پیشرفته نظامی برای برخی کشورها چشم پوشی کرده‌اند و این منجر به ساخت تسلیحات می شود لذا تأکید اسلام‌آباد بر عدم تقارن های منطقه‌ای و جلوگیری از تضعیف اهداف عدم اشاعه و صلح و امنیت منطقه ای و جهانی است.

وی گفت: پاکستان همیشه آماده بحث در مورد مکانیسم‌های تایید شده بوده است تا کاربران تجاری و قانونی از اعمال تبعیض‌آمیز کنترل‌های صادراتی آسیب نبینند.

پیشنهاد می شود:تمدید تفاهمنامه امنیتی آمریکا و پاکستان و تأثیر آن بر ایران

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=14904

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *