پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

امیرخان متقی، وزیر امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان در دیدار با هیئت بلندپایه قوه قضائیه ایران در کابل خواستار ایجاد مکانیزم مجازات جایگزین برای افغان‌های محکوم به اعدام در ایران شد.

به گزارش خبرگزاری ایراف، «عبدالقهار بلخی»، سخنگوی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان، روز شنبه (۳۰ دی)، از دیدار هیئت ایرانی به رهبری «کاظم غریب‌آبادی»، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان در کابل خبر داد.

«حسن کاظمی قمی»، سفیر ایران و نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان نیز در این دیدار حضور داشت.

وزیر امور ‌خارجه طالبان در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت ایرانی، از میزبانی ایران از میلیون‌ها مهاجر افغان سپاس‌گزاری کرد و گفت از آنجا که منطقه پس از درگیری‌های تحمیلی و بی‌ثباتی‌های طولانی نفس امنیت و ثبات می‌کشد، لذا دوطرف باید در راستای تحکیم بیشتر ثبات منطقه‌ تلاش کنند و مسائل مورد اختلاف را از مجاری دیپلماتیک و گفت‌وگو حل و فصل کنند.

«ضیا احمد تکل»، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان نیز در مورد این دیدار در شبکه ایکس خود نوشت: مسئله استرداد زندانیان بین دو کشور، ایجاد مکانیسم‌های جایگزین اعدام برای افغان‌های محکوم به اعدام در ایران و سایر همکاری‌های حقوقی و جنایی مربوط به مهاجران افغان از دیگر محورهای این دیدار بود.

متقی در ادامه از هیئت ایرانی خواست تا در زمینه دیدار مسئولان نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی افغانستان با زندانیان افغان در ایران را با هدف ارزیابی وضعیت آنان و رسیدگی به مشکلاتشان فراهم کند.

قابل ذکر است که معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به دعوت رئیس شورای قضایی حکومت سرپرست افغانستان در صدر هیئتی به کابل سفر کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=2312

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *