پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

محب به برادرم خیانت و به مردم افغانستان دروغ گفت

حشمت غنی احمدزی، برادر اشرف غنی، رییس جمهور فراری افغانستان حمدالله محب، مشاور امنیت ملی دولت پیشین را به خیانت و دروغگویی متهم کرد.

به گزارش ایراف، حشمت غنی احمدزی، برادر اشرف غنی گفته که یک ماه پیش از سقوط کابل، حمدالله محب «شش بار» با خلیل الرحمن حقانی، وزیر کنونی امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت سرپرست افغانستان صحبت کرده بود.

برادر اشرف غنی: محب به برادرم خیانت و به مردم افغانستان دروغ گفت

برادر رئیس‌ جمهور فراری افغانستان روز چهارشنبه (۹ اسفند) در حساب کاربری خود در ایکس نوشت که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین، به اعتماد غنی «خیانت» کرده و به مردم افغانستان «دروغ» گفته است.

محب یکی از افراد نزدیک رئیس‌جمهور پیشین افغانستان بود. او در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ با اشرف غنی از کابل فرار کرد و به دنبال آن نیروهای طالبان وارد کابل شدند و ارگ ریاست جمهوری را تصرف کردند.

حمدالله محب به تازگی در مصاحبه‌ای گفته است که به غیر از او، اشرف غنی و امرالله صالح نیز با طالبان تماس داشتند.

محب در این مصاحبه تایید کرد که با خلیل‌الرحمان حقانی در آخرین لحظات سقوط کابل تماس داشته است. او گفته در این تماس به خلیل حقانی پیشنهاد داده بود که حاضر است با او در میدان وردک یا لوگر دیدار کند، اما زمینه آن فراهم نشد. مشاور امنیت ملی اشرف غنی ادعا کرده که این «اولین و آخرین» تماس او با خلیل حقانی بوده است.

پس از سقوط کابل، مسعود اندرابی، وزیر داخله پیشین نیز گفته که حمدالله محب پیش از سقوط کابل با خلیل حقانی، از اعضای برجسته شبکه حقانی، تماس‌های مداوم داشته است. اندرابی گفته در حالی که تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود طالبان به کابل جریان داشت، محب با حقانی چندین بار تماس گرفت.

پیشنهاد:   وزیر اقتصاد طالبان: در حکومت قبل هیچ کار بنیادی در بخش بهداشت انجام نشده است

حسن عباس، استاد دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن هم در کتاب خود زیر عنوان «بازگشت طالبان»، نوشته است که اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در ساعات آخر سقوط کابل، اطلاعات مهمی را در اختیار سراج‌الدین حقانی قرار داد تا مسیر ورود شبکه حقانی را به کابل هموار کند.

این پژوهشگر پاکستانی پیشتر گفته بود که یک روز پیش از سقوط کابل، حمدالله محب تماسی از خلیل حقانی دریافت کرد و او به محب گفت که ارگ را ترک کند و از کابل خارج شود. به گفته حسن عباس، پس از آن حمدالله محب به اشرف غنی اطلاع داد که باید فوراً کابل را ترک کند.

این پژوهشگر پاکستانی افزود که پس از این تماس اشرف غنی گفته بود که نمی‌خواهد ملا عبدالغنی برادر، برنده اصلی قدرت باشد و به محب دستور داد که حقانی را برای ورود به کابل راهنمایی کند.

پس از سقوط کابل، حشمت غنی احمدزی در دیدار با خلیل حقانی به طالبان بیعت کرد. برادر اشرف غنی پس از فرار  غنی از کابل، بارها با او در دبی دیدار کرده است.

خلیل حقانی در اداره کنونی افغانستان وزیر امور مهاجرین است. او عموی سراج‌الدین حقانی است و از اولین فرماندهان نظامی طالبان بود که پس از فرار اشرف غنی وارد کابل شد.

با این حال، جزئیات گفت‌وگو بین دو مقام ارشد حکومت سابق با اعضای شبکه حقانی روشن نیست، اما اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که دو طرف درباره واگذاری حکومت و تامین امنیت رئیس جمهور سابق گفت‌وگو کرده بودند.
همچنین محب تاکنون به این اتهامات برادر رئیس‌جمهور سابق واکنشی نداشته است.

پیشنهاد:   سقوط جمهوریت از نگاه مردم | زمینه‌های فروپاشی "جمهوری بدون جمهور"

اشرف غنی پس از فرار از کابل به امارات متحده عربی رفت و در دبی ساکن شد. حمدالله محب در مصاحبه تازه خود در مورد اشرف غنی گفته است که اشرف غنی «موی سفید است و تنها زندگی می‌کند.» محب گفته او به این دلیل در ابوظبی زندگی می‌کند و هر هفته یا دو هفته با اشرف غنی دیدار می‌کند.

در این رابطه مطالعه اظهارات«خلیل الرحمان حقانی» درمورد برخی رهبران نظام پیشین افغانستان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=7785

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *