معاون سفارت ایران از مرز تورخم بازدید کرد

سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل به همراه مجید صادقی دولت آبادی، سرکنسول ایران در ولایت ننگرهار از منطقه مرزی تورخم‌ بازدید کردند.

به گزارش ایراف، عبدالجبار حکمت، کمیسار مرزی تورخم در گفتگوی خود با رسانه افغان در این رابطه گفته است که در این دیدار در مورد  مشکلات مهاجرین، تجارت، گمرک و‌ برق ‌و مشکلات مهاجرینی که برای موارد پزشکی ‌‌درمان به کشورهای همسایه می روند، صحبت شد.

این دیدارها در حالی است که از زمان حاکمیت حکومت سرپرست در چندین مورد تنش های مرزی بین افغانستان و همسایگان از جمله ایران و پاکستان صورت گرفته است.

هرچند ایران و طالبان در سیاست های راهبردی خود خواستار تنش و‌ درگیری های مرزی نیستند. با این حال این تنش ها در چندین مورد و به علت رفتارهای غیرحرفه ای مرزبانان صورت گرفته که با تلاش های دیپلماتیک حل و فصل شده است. 

 گذرگاه تورخم نیز بارها به علت تنش های مرزی و حملات مسلحانه از سوی دو‌طرف بسته شده است.

از طرف دیگر،  با توجه به تحرکات اخیر داعش و دیگر گروه های تروریستی مانند جیش العدل در منطقه که منجر به حملات تروریستی در داخل خاک ایران  شد و شدت گرفتن نگرانی ها از افزایش  فعالیت گروه های تروریستی به نظر می رسد که کشورهای همسایه افغانستان به دنبال تقویت  راه های مقابله با نفوذ تروریست ها از طریق همکاری های چندجانبه هستند.

چنانچه این مسئله در بیانیه مشترک اخیر ایران و پاکستان که به مناسبت سفر ابراهیم رئیسی به اسلام‌آباد منتشر شد نیز آمده است.

در این بیانیه دوطرف بر تعهد به توسعه افغانستان به عنوان کشوری مستقل، صلح آمیز، متحد و عاری از تهدیدات تروریسم و مواد مخدر تاکید کردند.

همچنین در همین راستا، طرح انسداد مرزها برای امنیت مرزها نیز قابل توجه است. به طوری که در تازه ترین مورد و‌ در شرایطی که موج اخراج و بازگشت مهاجران غیرقانونی از ایران به افغانستان شدت گرفته، مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور اعلام کرد که برای افزایش امنیت کشور و جلوگیری از قاچاق انسان و سلاح، برنامه انسداد مرزها در دستور کار است.

براساس این طرح و طبق فرمان ابراهیم رئیسی قرار است طی پنج سال آینده سه میلیارد یورو به نیروهای مسلح برای ایمن سازی مرزها داده شود.

این طرح  در روند کاهش قاچاق انسان و  امنیت مرزها کلیدی و حائز اهمیت است.

در این رابطه مطالعه طرح سه میلیارد یورویی ایران برای انسداد مرزها طی 5سال آینده پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16200

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها