پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

«شهباز شریف» و افغانستان

روز یک‌شنبه ۱۳ اسفند، شهباز شریف؛ برادر نواز شریف برای دومین بار از سوی مجلس ملی پاکستان به عنوان نخست وزیر این کشور برگزیده شد و سوگند یاد کرد.

به گزارش ایراف، شماری از آگاهان مسائل سیاسی دربارۀ این که انتخاب او در سیاست‌های این کشور در پیوند افغانستان تغییرات ایجاد خواهد کرد یا نه، نظرات متفاوتی دارند.

برخی از آنان می‌گویند که انتخاب شهباز شریف به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان نمی‌تواند عامل تغییر دهنده در سیاست آن کشور در برابر افغانستان باشد.

عنایت الله اسحاق‌زی گفت: تمامی تصمیم‌های مهم در ارتباط به سیاست خارجی پاکستان از سوی ارتش آن کشور اتخاذ می‌شود و تغییر در حکومت‌های غیرنظامی بر تغییر سیاست پاکستان در قبال افغانستان تاثیرگذار نخواهد بود: «خیر سیاست پاکستان در قبال افغانستان هیچ تغییری نمی‌کند، سیاست‌های پاکستان را ارتش پاکستان تعیین می‌کند، حکومت‌های پاکستان در قسمت سیاست خارجی هیچ صلاحیتی ندارند.»

اما سمیع الله یوسف‌زی، دیگر آگاه سیاسی می‌گوید، ممکن در مسائل امنیتی و مرزی نقش ارتش پاکستان در تصمیم گیری‌ها مهم باشد، اما در سایر موارد از جمله موضوع مهاجرین، تجارت و چگونگی صدور ویزا برای افغانان ممکن است با روی کار آمدن کابینۀ جدید، سیاست پاکستان تغییر کند.

او گفت: در دورۀ ۱۸ ماهۀ قبل که شبهاز شریف نخست وزیر پاکستان بود، روابط‌ پاکستان با افغانستان ستودنی نبود، اما حالا روابط کنونی تا حدی بهبود خواهد یافت: «درست است که سیاست‌های افغانستان و هندوستان در راس سیاست ارتش پاکستان است، اما اگر به جای یک حکومت ضعیف موقت یا نظامی یک حکومت سیاسی برقرار باشد حالات بهبود پیدا می‌کند و از مشکلات مردمی و مسائل تجاری را بهتر درک می‌کند و بر اساس آن پالیسی‌های خود را می‌سازد.»

پیشنهاد:   کشته شدن حدود ۲۵۰ نظامی پاکستانی در حملات تی‌تی‌پی در یک‌ماه

اکثریت اعضای مجلس ملی پاکستان روز یکشنبه شهباز شریف، سیاستمدار برجستۀ حزب مسلم لیگ شاخۀ نواز را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور برگزیدند.

شهباز شریف، برادر کوچکتر نواز شریف، نخست‌وزیر اسبق پاکستان است که پس از برکناری عمران خان، دیگر نخست وزیر سابق پاکستان در آوریل ۲۰۲۲، به کرسی نخست‌وزیری این کشور تکیه زد، اما در آگوست ۲۰۲۳ زمام امور را به حکومت موقت پاکستان سپرد.

برخی از ناظران به این باور اند که شهباز شریف با مشکلات گوناگونی روبه‌رو است. از جمله رسیدگی به افزایش حملات جنگجویان از جمله تحریک طالبان پاکستان در این کشور و نیز بهبود مناسبات با حکومت سرپرست افغانستان.

در بیش از دو و نیم سال گذشته ظاهراً روابط حکومت‌های سرپرست افغانستان و پاکستان نیز شکننده و در برخی موارد پرتنش بوده است.

اسلام‌آباد مدعی است که جنگجویان تی تی پی در افغانستان پناهگاه‌ های امن دارند و همچنین حکومت سرپرست افغانستان در مبارزۀ اسلام‌آباد علیه تی‌تی‌پی همکاری نکرده‌است، اما حکومت سرپرست افغانستان در افغانستان این اتهامات را رد کرده و همواره گفته که مسئول ناکامی دیگر کشورها در تأمین امنیت‌شان نیست.

از آغاز حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، چندین بار درگیری‌های مرزی میان نیروهای آن‌ها و سربازان پاکستانی رخ داده و بارها هم گذرگاه‌ها میان دو کشور به دلیل درگیری‌ها و برخی مسائل دیگر بسته شده‌ اند.

گفته می‌شود که تصمیم اخراج اجباری بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد اسناد افغان از پاکستان هم در پی این تنش‌ها گرفته شده است که در اول نوامبر ۲۰۲۳ آغاز شد تا هنوز ادامه دارد.

درباره ی «شهباز شریف» برای دومین بار به عنوان نخست وزیر پاسکتان سوگند می خورد پیشنهاد می شود.

پیشنهاد:   اعمال محدودیت‌های تازه پاکستان برای افغانستان در مرز تورخم

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=8679

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *